06.12.2011
Euroskop
Komise představila návrhy na zavedení alternativního řešení spotřebitelských sporů
Komise představila návrhy na zavedení alternativního řešení spotřebitelských sporů
Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě a Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru. Alternativní řešení sporů u spotřebitelských sporů na jednotném trhu
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o alternativním řešení sporů u spotřebitelských sporů a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (směrnice o alternativním řešení spotřebitelských sporů)
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o online řešení spotřebitelských sporů (nařízení o online řešení spotřebitelských sporů)
Komise 29. 11. 2011 uveřejnila návrhy na zavedení alternativního řešení spotřebitelských sporů.
Pozadí
Problematika alternativního (mimosoudního) řešení spotřebitelských sporů rezonuje unijními institucemi již delší dobu, protože v EU v současnosti existuje údajně až 750 různých systémů alternativního řešení sporů (na Slovensku a ve Slovinsku ale žádný). I z tohoto důvodu Komise danou otázku zařadila mezi „12 projektů pro jednotný trh roku 2012 (více v příspěvku „Single Market Act ,tlačí‘ EP i Komise, Vnitřní trh v dubnu 2011), již v letech 1998 a 2001 vydala Komise k tématu 2 doporučení. EP nadto požadoval, aby vznikla relevantní unijní úprava, která by (v ideálním případě) zahrnula veškeré spory civilní, obchodní a rodinné, a to bez ohledu na status zainteresovaných stran
Klíčové a sporné body
Komise předložila 2 legislativní texty týkající se výhradně sporů mezi spotřebiteli a obchodníky: směrnici o alternativním řešení sporů (měnící nařízení č. 2006/2004 a směrnici 2009/22 a beroucí v potaz obsah doporučení č. 98/257 a č. 2001/310) a nařízení o online řešení sporů. Směrnice by měla zajistit, aby byly k dispozici kvalitní mimosoudní subjekty (rozhodce, mediátor nebo ochránce práv), které budou s to projednat všechny smluvní spory mezi spotřebiteli a obchodníky. Nařízení by pak mělo vytvořit celoevropskou online platformu, která bude představovat jednotné kontaktní místo pro online řešení sporů, které se týkají online nákupů v jiné zemi EU. V obou případech platí, že nově vzniklý systém by měl být dobrovolný (pokud se členské státy individuálně nerozhodnou jinak); obchodníci by do něj měli podle Komise vstupovat proto, aby dbali o své dobré jméno na trhu.
Subjekty alternativního řešení sporů by měly splňovat základní kvalitativní kritéria, tj. řádnou kvalifikaci, nestrannost, transparentnost, účinnost a spravedlnost (záměrem Komise nicméně není nahradit stávající systémy alternativního řešení sporů v členských státech). Spotřebitel by měl být o možnosti alternativního řešení případného sporu (ve lhůtě do 90 dnů) informován obchodníkem.
Pokud jde o zmíněnou online platformu, měla by být schopna automaticky zaslat stížnost spotřebitele příslušnému subjektu alternativního řešení sporů s cílem vyřešit případný spor do do 30 dnů.
Komise si od implementace obou návrhů slibuje roční úspory v řádu 22,5 mld. € (0,19 % HDP EU). Náklady nevyřešených spotřebitelských sporů se odhadují na 0,4 % HDP EU. Co se týče nákladů na zavedení nové legislativy do praxe, zmiňuje se o nich jen návrh nařízení, který počítá s financováním z programu Spotřebitelé 2014-2020 (SEK(2011)1320 a SEK(2011)1321). Ten by měl v daném období alokovat 4,586 mil. €, ale na spotřebitelskou politiku EU obecně. Proto lze očekávat, že zbývající potenciální finanční břímě ponesou v konečném důsledku členské státy.
Předpokládaný další vývoj
O obou návrzích bude spolurozhodovat Rada s EP, podle Komise (ale i dle BEUC či BusinessEurope) by bylo ideální, pokud by obě instituce dosáhly výsledku do konce roku 2012.
Tím pádem by se mohla směrnice o alternativním řešení sporů začít uplatňovat během druhé poloviny roku 2014 (po 18měsíční implementační lhůtě) a nařízení o online řešení sporů začátkem roku 2015 (6 měsíců po uplynutí uvedené implementační lhůty).
Odkazy
- Sdělení Komise Evropskému parlamentu, Radě a Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru. Alternativní řešení sporů u spotřebitelských sporů na jednotném trhu
- Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o alternativním řešení sporů u spotřebitelských sporů a o změně nařízení (ES) č. 2006/2004 a směrnice 2009/22/ES (směrnice o alternativním řešení spotřebitelských sporů)
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o online řešení spotřebitelských sporů (nařízení o online řešení spotřebitelských sporů)
- Komise 29. 11. 2011 uveřejnila návrhy na zavedení alternativního řešení spotřebitelských sporů.
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 ze dne 27. října 2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele („nařízení o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/22/ES ze dne 23. dubna 2009 o žalobách na zdržení se jednání v oblasti ochrany zájmů spotřebitelů
- 98/257/EC: Commission Recommendation of 30 March 1998 on the principles applicable to the bodies responsible for out-of-court settlement of consumer disputes (Text with EEA relevance)
- Commission Recommendation of 4 April 2001 on the principles for out-of-court bodies involved in the consensual resolution of consumer disputes (Text with EEA relevance) (notified under document number C(2001) 1016)