29.12.2008
Euroskop
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel (KOM(2007)856)
1. Legislativní pozadí
Poté, co 1. září 2008 přijal výbor ITRE pozměňovací návrhy, které se výrazně odkláněly od návrhu Komise ve prospěch výrobců automobilů (více zde), bylo zřejmé, že je třeba kvůli průchodnosti textu vyjednat kompromis. Toho nakonec bylo mezi Evropským parlamentem a francouzským předsednictvím Rady dosaženo počátkem prosince. Legislativní usnesení Evropského parlamentu přijaté v prvním čtení je tedy pozměněnou zprávou Guida Sacconiho reflektující daný kompromis.
2. Klíčové obsahové body legislativního usnesení Evropského parlamentu
Evropský parlament předložil k návrhu množství změn. V následujícím přehledu jsou uvedeny pouze ty nejdůležitější či nejdiskutovanější z nich:
- Průměrné specifické emise CO2 u nových aut se mají určovat pomocí následujících procentních podílů nových osobních automobilů v daných letech:
- 65 % všech automobilů dané automobilky v roce 2012;
- 75 % v roce 2013;
- 80 % v roce 2014;
- 100 % od roku 2015.
- Inovativní bonus pro automobilky vyrábějící vozy s nízkými emisemi. Pro výpočet průměrných specifických emisí CO2 se každý nový osobní automobil se specifickými emisemi CO2 nižšími než 50 g CO2/km započte v roce 2012 a 2013 jako -3,5 automobilu, v roce 2014 jako -2,5 automobilu, v roce 2015 jako -1,5 automobilu a od roku 2016 jako -1 automobil.
- Stanovení poplatku za překročení emisí. Poplatky odvíjející se od počtu nadlimitních gramů CO2/km se budou od roku 2015 vypočítávat jako 95 €/g emisí CO2/km krát počet nových osobních automobilů.
- V letech 2012-2018 se však počítá s přechodným obdobím s nižšími sazbami poplatků. Ty mají být závislé na počtu gramů překračujících limit a jsou odstupňované od 5 do 95 €/g emisí CO2/km krát počet nových osobních automobilů.
- Žádost o výjimku z plnění emisních standardů může podat výrobce, který je spolu se všemi svými spojenými podniky odpovědný za 10 tis. až 300 tis. osobních automobilů registrovaných každý rok v Evropské unii. Stejně tak může podat žádost o výjimku výrobce, který je odpovědný za méně než 10 tis. nových osobních automobilů registrovaných ve Společenství za kalendářní rok a není součástí skupiny spojených výrobců, nebo má sice spojené podniky, ty však nevyrobí dohromady více než 10 tis. nových automobilů ročně.
- Komise je vyzvána nejpozději do začátku roku 2013 přezkoumat cíle pro specifické emise CO2 a stanovit způsoby, jak do roku 2020 dosáhnout dlouhodobého cíle 95 g CO2/km.
- Dodavatel nebo výrobce může požádat o zohlednění snížení emisí CO2, jehož dosáhl díky použití inovativních technologií. Celkový příspěvek těchto technologií může znamenat snížení cíle pro průměrné specifické emise každého výrobce nejvýše o 7 g CO2.
- Pro každý nový osobní automobil se specifické emise CO2 určí na základě vzorce CO2 = 130 + a x (M – M0), kde:
- M = hmotnost vozidla v kilogramech (kg)
- M0 = 1372 kg v letech 2012-2015, později bude změněna
- a = 0,0457
- Z rozpočtu Společenství by měl být vyčleněn dostatečný objem finančních prostředků na podporu vývoje technologií zaměřených na výrazné snížení emisí CO2 u silničních vozidel.
- Komise by počínaje 31. říjnem 2011 měla každoročně zveřejňovat seznam, v němž u každého výrobce mimo jiné uvede průměrnou hmotnost všech jeho nových osobních automobilů.
3. Očekávaný vývoj
Jelikož legislativní usnesení Evropského parlamentu je výsledkem vyjednaného kompromisu mezi Parlamentem a francouzským předsednictvím, lze předpokládat, že Rada s návrhem rovněž vysloví souhlas.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel (KOM(2007)856) Připojené dokumenty: SEK(2007)1723, SEK(2007)1724, SEK(2007)1725 Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice Procedura: spolurozhodování Odpovědné generální ředitelství Komise: Životní prostředí Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ENVI (zpravodaj Guido Sacconi, Itálie, PES) Odpovědná formace Rady: ENVIRONMENT |
Seznam odkazů
Dokumenty
- Legislativní usnesení Evropského parlamentu ze dne 17. prosince 2008 k návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel (KOM(2007)856)
- Návrh zprávy k návrhu nařízení (8. května 2008; Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin; Zpravodaj: Guido Sacconi)
Monitoring legislativního procesu
Další odkazy
- Euroskop: AKTUALIZACE: Emisní standardy u nových osobních automobilů
- Euroskop: Emisní standardy u nových osobních automobilů
- Ministerstvo životního prostředí ČR
- Euroskop: MEMO: Schémata rozhodovacích procedur
- Euroskop: MEMO: Generální ředitelství (DGs) Komise
- Euroskop: MEMO: Výbory Evropského parlamentu
- Euroskop: MEMO: Frakce v Evropském parlamentu
- Euroskop: MEMO: Formace Rady ministrů