04.05.2009
Euroskop
Rada pro spolupráci v oblastech justice a vnitra (JHA) přijala 6. dubna návrh nařízení zavádějícího emisní standardy u nových osobních automobilů.
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel (KOM(2007)856)
1. Legislativní pozadí
Komise přijala návrh nařízení 19. prosince 2007. V souladu s procedurou spolurozhodování byl zaslán Radě a Evropskému parlamentu. Proti iniciativě Komise se postavila lobby výrobců automobilů i výbor ITRE, který navrhl změny ve prospěch výrobců automobilů. Nakonec se však ještě před hlasováním pléna podařilo vyjednat s francouzským předsednictvím Rady kompromis, na jehož základě přijal Evropský parlament 17. prosince 2008 usnesení. (Ochotu k přijetí návrhu indikovalo pak i březnové zasedání Rady ENVIRONMENT.)
2. Klíčové obsahové body nařízení
Rada přijala návrh nařízení v rámci prvního čtení; přijala tedy bez výhrad změny, které v textu Komise učinil Evropský parlament. Mezi nejdůležitější body schváleného nařízení patří:
- Redukce průměrných emisí u nově vyrobených vozů na 120 g CO2/km. Plně tohoto cíle musí dosahovat automobilky od roku 2015. Od roku 2012 postačí, když daného limitu dosáhne jen 65 % vozů automobilky, od roku 2013 75 % a od roku 2014 80 %.
- Stanovení poplatku za překročení povolených emisí, který bude činit od roku 2018 95 €/g emisí CO2 krát počet automobilů překračujících limit. Automobilkám však bylo dáno přechodné období, přičemž pokuta bude postupně narůstat od 5 € až po 95 € v letech 2012-2018.
- Inovativní bonus pro automobilky, které vyrábí vozy se specifickými emisemi nižšími než 50 g CO2 /km.
- Dlouhodobým cílem je snížit do roku 2020 emise u aut na 95 g CO2/km.
3. Očekávaný vývoj
Nařízení vstoupí v platnost třetím dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Uvedené standardy však budou aplikovány až od roku 2012 (bez nutné harmonizace národního práva).
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel (KOM(2007)856) Připojené dokumenty: SEK(2007)1723, SEK(2007)1724, SEK(2007)1725 Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice Procedura: spolurozhodování Odpovědné generální ředitelství Komise: Životní prostředí Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ENVI (zpravodaj Guido Sacconi, Itálie, PES) Odpovědná formace Rady: JHA |
Seznam odkazů
Dokumenty
- Tisková zpráva Rady
- Konečná verze nařízení ve znění Evropského parlamentu a Rady
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily vrámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 zlehkých užitkových vozidel (KOM(2007)856)
- Legislativní usnesení Evropského parlamentu ze dne 17. prosince 2008knávrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily vrámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 zlehkých užitkových vozidel
Monitoring legislativního procesu
Další odkazy
- Euroskop: AKTUALIZACE: Emisní standardy u nových osobních automobilů
- Euroskop: AKTUALIZACE: Emisní standardy unových osobních automobilů
- Euroskop: Emisní standardy unových osobních automobilů
- Ministerstvo životního prostředí ČR
- Euroskop: MEMO: Schémata rozhodovacích procedur
- Euroskop: MEMO: Generální ředitelství (DGs) Komise
- Euroskop: MEMO: Výbory Evropského parlamentu
- Euroskop: MEMO: Frakce vEvropském parlamentu
- Euroskop: MEMO: Formace Rady ministrů