05.06.2012
Euroskop
Rada definitivně odsouhlasila propojení obchodních rejstříků v celé EU, ECON a Rada jednali o nových pravidlech kapitálové přiměřenosti bank, Rada přijala „obecný přístup“ k další regulaci ratingových agentur, Rada debatovala o uznávání odborných kvalifikací, ECON chce jak fondy sociálního podnikání, tak fondy rizikového kapitálu
Rada definitivně odsouhlasila propojení obchodních rejstříků v celé EU
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 89/666/EHS, 2005/56/ES a 2009/101/ES, pokud jde o propojení ústředních, obchodních a podnikových rejstříků (KOM(2011)79)
Rada 10. 5. 2012 odsouhlasila propojení národních obchodních rejstříků.
Pozadí
Komise svůj návrh uveřejnila v únoru 2011 (více v příspěvku „Komise chce propojit obchodní rejstříky v celé EU, Vnitřní trh v únoru 2011). V současnosti je správa obchodních rejstříků v EU v plné kompetenci členských států, popř. jejich místních (Německo) nebo regionálních (Rakousko) autorit. EU pouze směrnicí č. 68/151, resp. č. 2003/58 zajistila, aby je všechny členské státy od roku 2007 zpřístupnily také online. Z toho plyne, že poskytované informace jsou zpravidla v jednom jazyce, a pokud už dochází k nějaké (dobrovolné) přeshraniční kooperaci, pak je povětšinou limitovaná na určitý typ dat a/nebo generuje data pouze jednorázově (v dávkách), což v praxi znamená, že informace zastarávají. Také není vždy zajištěno, že konkrétní podnikatelský subjekt je v rámci EU za všech okolností jednoznačně identifikovatelný.
Návrh pozměňuje směrnice č. 89/666, č. 2005/56 a č. 2009/101. Komise odhaduje, že po implementaci nové normy by měly členské státy uspořit až 69 mil. € ročně.
Výbor JURI přijal relevantní zprávu Kurta Lechnera v listopadu 2011 (více v příspěvku „JURI souhlasí s propojením obchodních rejstříků v celé EU a zahájením jednání s Radou, Vnitřní trh v únoru 2011), Rada se vyslovila předběžně pro v prosinci 2011 (více v příspěvku „Rada souhlasí s propojením obchodních rejstříků v celé EU, Monitoring prosinec 2011), plénum EP své první čtení završilo v únoru 2012 (více v příspěvku „Rada souhlasí s propojením obchodních rejstříků v celé EU, Vnitřní trh v únoru 2012).
Klíčové a sporné body
Nová směrnice by měla legislativně ošetřit elektronické propojení (online verzí) obchodních rejstříků ze všech členských států EU, a to za finančního podílu EU i členských států (členské státy by měly financovat přizpůsobení svých rejstříků, EU pak správu společné unijní platformy, která národní obchodní rejstříky pouze doplní, a to už z finančních prostředků, jimiž může disponovat do konce roku 2013).
Členské státy by si měly zachovat právo zpoplatňovat poskytování informací z obchodních rejstříků (pokud je uplatňují). Obecně platí, že Rada souhlasila s EP, že obchodní rejstříky členských států by neměly být „evropeizovány (harmonizovány). EP by měl být zapojen do přijímání technických modifikací nové normy, což Rada zprvu odmítala.
Předpokládaný další vývoj
Výsledný legislativní text by měl být v dohledné době uveřejněn v Úředním věstníku EU.
Odkazy
- Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 89/666/EHS, 2005/56/ES a 2009/101/ES, pokud jde o propojení ústředních, obchodních a podnikových rejstříků (KOM(2011)79)
- Interconnection of business registers, 10.5.2012
- První směrnice Rady ze dne 9. března 1968 o koordinaci ochranných opatření, která jsou na ochranu zájmů společníků a třetích osob vyžadována v členských státech od společností ve smyslu čl. 58 druhého pododstavce Smlouvy, za účelem dosažení rovnocennosti
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/58/ES ze dne 15. července 2003, kterou se mění směrnice Rady 68/151/EHS, pokud jde o požadavky na zveřejňování týkající se některých forem společností
- Jedenáctá směrnice Rady ze dne 21. prosince 1989 o zveřejňování poboček vytvořených v členském státě některými formami společností řídících se právem jiného členského státu (89/666/EHS)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/56/ES ze dne 26. října 2005 o přeshraničních fúzích kapitálových společností
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/101/ES ze dne 16. září 2009 o koordinaci ochranných opatření, která jsou na ochranu zájmů společníků a třetích osob vyžadována v členských státech od společností ve smyslu čl. 48 druhého pododstavce Smlouvy, za
ECON a Rada jednali o nových pravidlech kapitálové přiměřenosti bank
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o obezřetnostních požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky (KOM(2011)452)
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi a investičními podniky a o změně směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/87/ES o doplňkovém dozoru nad úvěrovými institucemi, pojišťovnami a investičními podniky ve finančním konglomerátu (KOM(2011)453)
Výbor ECON 14. 5. 2012 jednomyslně přijal svou pozici k návrhům o kapitálové přiměřenosti bank. Rada jej o den později následovala přijetím svého tzv. obecného přístupu (přijala až 4. návrh dánského předsednictví, učinila tak v návaznosti na obtížná 16hodinová jednání, jež se uskutečnila 2. 5. 2012 a jež ex post podpořila i Komise). Komise krok ECON i Rady přivítala.
Pozadí
Komise balík 2 rozsáhlých návrhů (celkem čítají 691 stran!), jež by měly v EU implementovat tzv. dohodu Basel III, výstup Basilejského výboru pro bankovní dohled, uveřejnila v červenci 2011 (více v příspěvku „Komise uveřejnila návrhy na implementaci dohody Basel III v EU, Vnitřní trh v červenci 2011).
Basilejský výbor pro bankovní dohled v září 2010 oznámil, že finanční instituce (zejm. banky působící primárně mezinárodně) by měly mezi lety 2013-2015 kvůli zvládání potenciálních krizí navýšit své rezervy z 2,5 % alespoň na 7 %, aby do budoucna nebylo nutné je saturovat z veřejných prostředků (Komise v dané souvislosti dosud schválila státní podporu finančním institucím ve výši 4,1 bil. €, z čehož více než 2 bil. € byly alokovány v letech 2008-2009).
Doporučení záhy získalo podporu G20, přičemž EU (Komise) dala najevo, že hodlá být ještě „ambicióznější, kupř. pokud jde o sankce za nedodržení předepsaných požadavků nebo tím, že Basel III uplatní na všechny banky a investiční společnosti působící na jejím území – ne však na pojišťovny a investiční fondy („mezní případy, kdy banky tvoří konglomerát např. s pojišťovnami, by měla řešit další revize směrnice č. 2002/87, tzv. FICOD Directive).
V pozadí stojí mj. i snaha Komise dosáhnout situace, kdy banky budou samy dostatečně silné, aby nepodléhaly destabilizaci po negativním hodnocení nějakou (americkou) ratingovou agenturou, popř. aby snáze procházely tzv. zátěžovými testy.
Komise tvrdí, že ideální stav nastane, pokud Basel III implementují (alespoň) všechny země G20. Minimálně s USA vede v tomto směru dialog – na platformě EU-US Financial Markets Regulatory Dialogues.
Komise si od implementace dohody Basel III v EU slibuje, že banky v Evropě budou „silnější a zodpovědnější, tj. že navýšením rezerv (sumárně o 460 mld. € od 1. 1. 2013 do 1. 1. 2019) dojde (1) k posílení odolnosti celého bankovního sektoru v EU (celkem cca 8 300 bank, z čehož 13 % jsou družstevní záložny), (2) ke snížení eventuality propuknutí jeho vážné krize až o 70 %, (3) ke zvýšení HDP EU o 0,3-2 procentní body ročně, přičemž (4) bude zajištěno, že banky budou i nadále „financovat hospodářskou aktivitu a růst (reálná evropská ekonomika je v porovnání např. s americkou výrazně závislá na bankovních úvěrech).
Klíčové body
Balík návrhů po bankách v EU požaduje, aby měly v držení více kvalitnějšího kapitálu (Basel III takový kapitál určuje 14 kritérii; srov. čl. 26 návrhu nařízení), aby mohly samy odolávat budoucím otřesům (dle odhadu MMF dosáhly ztráty evropských bank spjaté s krizí v letech 2007-2010 téměř 1 bil. €, což činí přibližně 8 % HDP EU). Současně s tím by se měl posílit i dohled příslušných národních i unijních orgánů (EBA) nad bankovními rezervami. Výsledkem by měl být jednotný soubor pravidel slučující všechny relevantní právní předpisy EU, zejm. směrnice č. 2006/48 a č. 2006/49 o kapitálových požadavcích (tzv. CRD Directives; obě ve znění pozdějších revizí), a omezující až na některé výjimky kompetence členských států.
Návrh přímo použitelného nařízení upravuje způsob provádění činností úvěrových institucí. Má ambici zavést např. ukazatel krytí jejich likvidity (v roce 2015) či napříč EU srovnatelný koeficient zadluženosti (kolik prostředků si finanční instituce může půjčit za účelem generování zisku; v roce 2018). Mimoburzovní deriváty by měly banky likvidovat prostřednictvím tzv. centrálních protistran (více v příspěvku „Deriváty, krátký prodej a swapy úvěrového selhání čeká regulace, Monitoring září 2010).
Návrh směrnice věcně úzce navazuje na aktuální směrnice č. 2006/48 a č. 2006/49. Zavádí např. nové požadavky na zvýšení efektivity dohledu správních rad i dohledových orgánů nad riziky bank. Rovněž definuje „odrazující, účinné a efektivní sankce v případě porušení nových pravidel (až do výše 10 % ročního obratu dané finanční instituce). Kapitálové rezervy by banky měly (vedle minimálních 8% kapitálových požadavků poměřovaných rizikovostí aktiv dané finanční instituce) udržovat dvojí: 1. rezerva stejná pro všechny banky v EU (Capital Conservation Buffer; 2,5 %; rezerva budovaná za příznivých ekonomických okolností s cílem překonat potenciální obtíže trvající v řádu let; v případě jejího nenaplnění by měla být finanční instituce omezena při vyplácení dividend a bonusů), 2. „proticyklická rezerva určená na úrovni členských států (0-2,5 %; rezerva by měla být příspěvkem dané finanční instituce stabilitě bankovního sektoru daného členského státu jako celku; v případě jejího nenaplnění by měla být finanční instituce obdobně jako v předchozím případě omezena např. při vyplácení bonusů či při poskytování fakultativních příspěvků na penzijní připojištění svých zaměstnanců).
ECON se soustředil hlavně na to, aby přísnější kapitálové požadavky neznamenaly nižší míru úvěrování malých a středních podniků (tj. aby byly flexibilnější) a aby (v daných návrzích poněkud nesystematicky) bonusy bankéřům nepřesahovaly jejich fixní mzdy.
Capital Conservation Buffer by měl podle ECON činit 3 %, tj. o 0,5 procentního bodu více, než požaduje Komise, ve výjimečných případech až 10 %. Rizika spojená s úvěrováním malých a středních podniků by měla být legislativně ohodnocena jako o 30 % nižší – kvůli zajištění stávající či vyšší míry poskytování půjček tomuto typu podniků a/nebo tzv. start-upům (novým malým podnikům s potenciálem brzkého vysokého růstu).
Rada akceptovala námitky, že plnění požadavků kapitálové přiměřenosti vyžaduje delší čas. Proto by unijní pravidla měla „nabíhat postupně, mezi lety 2013-2015, v závislosti na očekávaném novém posouzení Basilejského výboru pro bankovní dohled. Nejkvalitnější rezervy banky (tzv. Common Equity Tier 1) by měly v roce 2013 činit 3,5-4,5 %, v roce 2014 4-4,5 % a od roku 2015 4,5 %. Dnes tyto rezervy činí 2 %. (Na minimálních sumárních 8% kapitálových požadavcích by se nemělo měnit nic.)
Komise by měla do 31. 12. 2016 na základě posudku EBA předložit zprávu, zda není třeba v dané oblasti nějakých legislativních změn.
Jednotlivé členské státy by si měly po dobu 2 let (s možností prodloužení) – a/nebo analogicky Komise po dobu 1 roku – zachovat určitou míru flexibility, pokud jde o obezřetnostní požadavky kladené na finanční instituce, které působí na jejich území, resp. na území EU. Jejich rozhodnutí by nicméně měla moci zvrátit kvalifikovanou většinou Rada, pokud se EBA, ESRB nebo Komise vysloví proti takovému postupu.
Pokud jde o výše zmíněnou „proticyklickou rezervu a Capital Conservation Buffer, Rada s nimi nemá problém, pouze opět požaduje určitou flexibilitu, tedy možnost jejich navýšení, a to buď pro celý (vlastní, národní) finanční sektor, nebo pouze pro některé jeho části ve výši 3-5 % – a bez předchozí autorizace Komisí.
Sporné body
Kritika předložených návrhů se vždy vedla po 2 liniích. Členské státy typu Velké Británie, ČR, Polska či Švédska odmítaly omezení práva intervenovat na svém bankovním trhu (tj. zvyšovat obezřetnostní požadavky na banky působící na jejich území), organizace reprezentující banky (např. EBA, EBF) za podpory např. Německa, Itálie a Francie naopak odmítaly restriktivní kritéria jdoucí nad rámec dohody Basel III s argumentem, že nové podmínky bankám znemožní poskytovat všechny dosavadní služby (zejm. úvěry malým a středním podnikům).
Dosavadní jednání v ECON i Radě ukazují, že téměř rok negociací vedl k relativně značnému „otupení hran mezi jednotlivými aktéry, již se tím pádem přiblížili ke kompromisu
Předpokládaný další vývoj
Rada, která v zásadě uzavřela své první čtení, předpokládá, že kompromisu s ECON, a tedy i EP jako celkem, dosáhne do konce června 2012.
Stejná očekávání již před časem vyjádřila Komise, která počítá s tím, že nové normy by se mohly začít uplatňovat od 1. 1. 2013. První debaty mezi zástupci Rady a EP se uskutečnily 23. a 29. 5. 2012.
Odkazy
- Proposal for a Directive of the European parliament and of the Council on the access to the activity of credit institutions and the prudential supervision of credit institutions and investment firms and amending Directive 2002/87/EC of the European Parliament and of the Council on the supplementary supervision of credit institutions, insurance undertakings and investment firms in a financial conglomerate (COM(2011)453)
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o obezřetnostních požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky (KOM(2011)452)
- EP: Bank capital rules: reform to boost risk resilience and lending to the real economy
- Press Release: Bank capital rules: General approach agreed ahead of falos with Parliament
- Press Release: 3163rd Council meeting Economic and Financial Affairs, Brussels, 2 May 2012
- Déclaration du Commissaire Barnier suite au Conseil ECOFIN: CRD 4 (Capital Requirements Directive 4)
- Proposal for a Regulation of the European parliament and of the Council on prudential requirements for credit institutions and investment firms (COM(2011)XXX, Part I, Part II,Part III)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2002/87/ES ze dne 16. prosince 2002 o doplňkovém dozoru nad úvěrovými institucemi, pojišťovnami a investičními podniky ve finančním konglomerátu a o změně směrnice Rady 73/239/EHS, 79/267/EHS, 92/49/EHS, 92/96/EHS, 93/6/EHS a 93/22/EHS a směrnice Evropského parlamentu a Rady 98/78/ES a 2000/12/ES
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1093/2010 ze dne 24. listopadu 2010 o zřízení Evropského orgánu dohledu (Evropského orgánu pro bankovnictví), o změně rozhodnutí č. 716/2009/ES a o zrušení rozhodnutí Komise 2009/78/ES
- Basel III: A global regulatory framework for more resilient banks and banking systems
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/48/ES ze dne 14. června 2006 o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o jejím výkonu
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/49/ES ze dne 14. června 2006 o kapitálové přiměřenosti investičních podniků a úvěrových institucí
Rada přijala „obecný přístup k další regulaci ratingových agentur
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2009/65/ES o koordinaci právních a správních předpisů týkajících se subjektů kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (SKIPCP) a směrnice 2011/61/EU o správcích alternativních investičních fondů, pokud jde o nadměrné spoléhání na rating (KOM(2011)746)
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 1060/2009 o ratingových agenturách (KOM(2011)747)
Rada 21. 5. 2012 přijala tzv. obecný přístup k další regulaci působení ratingových agentur v EU. Zástupci předsednictví mohou začít vyjednávat s EP o dosažení potenciálního kompromisu již v prvním čtení.
Pozadí
Komise své návrhy na další regulaci působení ratingových agentur v EU uveřejnila v listopadu 2011. Ratingovým agenturám (zejm. tzv. velké trojce – Standard & Poor’s, Moody’s a Fitch) někteří politici (včetně politiků-úředníků v Komisi) přičítají podíl na vzniku finanční krize z roku 2008, která následně vyvolala krizi hospodářskou. Kritika vůči nim zaznívala i kvůli nedávným četným rozhodnutím o snížení hodnocení některých zadlužených členských států EU.
V současnosti jsou v EU v platnosti 2 nařízení o ratingových agenturách: č. 1060/2009 (tzv. nařízení nařízení CRA I) a č. 513/2011 (tzv. nařízení nařízení CRA II). Klíčové body první normy byl dojednán fakticky v listopadu 2008 na summitu G20 ve Washingtonu, již v květnu 2011 ale bylo toto nařízení změněno, aby bylo možné jej přizpůsobit nově vzniklému dohledu ze strany orgánu ESMA. Stávající nařízení o ratingových agenturách se zaměřují na registraci ratingových agentur, pravidla výkonu jejich činnosti a dohled nad nimi.
Nové návrhy by měly zajistit, (1) aby se obecně snížil význam ratingů, resp. jejich dopad na volatilitu ekonomiky (manažeři hedgeových fondů a retailové banky by si např. měli realizovat také vlastní ratingy), (2) aby se mezi ratingovými společnostmi zintenzivnila konkurence a snížil střet zájmů, (3) aby se zvýšila transparentnost a přesnost ratingů států (resp. státních dluhopisů) a (4) aby byl vytvořen „evropský rámec pro občanskoprávní odpovědnost v případě závažného úmyslného pochybení nebo hrubé nedbalosti při vydávání ratingů (investoři by měli své nároky vymáhat před vnitrostátními soudy, důkazní břemeno by měly nést ratingové agentury). Nová pravidla by se měla vztahovat na ratingy veřejných subjektů v EU i mimo ni, pokud ratingy státních dluhopisů vydává ratingová agentura registrovaná v EU (více v příspěvku „Komise hodlá znovu regulovat ratingové agentury, Vnitřní trh v listopadu 2011).
Klíčové a sporné body
Rada hodlá návrhy Komise částečně oslabit. Staví se např. proti požadavku Komise, aby se konkurence mezi ratingovými agenturami dosahovalo tím, že hodnocené subjekty by měly být nuceny „svou ratingovou agenturu střídat, a to nejméně každé 3 roky (pokud již nyní využívají 2 a více ratingových agentur, jedna agentura by se měla měnit co 3 roky a druhá a každá další co 6 let; žádný hlavní analytik by také neměl provádět rating žádné země nebo produktu déle než 4 roky po sobě).
Princip rotace by se měl podle Rady týkat jen ratingu komplexních strukturovaných finančních nástrojů a i těch jen tehdy, pokud rating neprovádí tzv. malá ratingová agentura (tedy taková, jež nepatří to tzv. velké trojky) a/nebo se na ratingu nepodílí alespoň 4 ratingové agentury, přičemž každá z nich se nepodílí na hodnocení alespoň 10 % hodnoty uvedených komplexních strukturovaných finančních nástrojů.
Na druhou stranu Rada souhlasí s tím, aby pro komplexní strukturované finanční nástroje byly potřeba 2 ratingy od 2 různých ratingových agentur a aby bylo uveřejňováno, pokud 25% akcionář ratingové agentury (což by mělo být na jednu osobu maximum) vlastní (alespoň) 25% podíl v hodnocené společnosti.
Každý 5% akcionář ratingové agentury by také měl uveřejnit všechny své (alespoň) 5% podíly v jiných agenturách. Rada rovněž podporuje, aby v případě závažného úmyslného pochybení nebo hrubé nedbalosti při vydávání ratingů mohli investoři své nároky vymáhat před vnitrostátními soudy.
Pokud jde o rating států, měl by být – v souladu s požadavky Komise – realizován každých 6 měsíců a investoři i členské státy by měli být informováni o základních skutečnostech a předpokladech každého ratingu.
Do 1. 7. 2016. by měla Komise předložit zprávu o fungování nového legislativního rámce a případně navrhnout jeho změny.
Předpokládaný další vývoj
V následujícím období budou o obecném přístupu jednat zástupci Rady (předsednictví) se zástupci EP.
Odkazy
- Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2009/65/EC on the coordination of laws, regulations and administrative provisions relating to undertakings of collective investment in transferable securities (UCITS) and Directive 2011/61/EU on Alternative Investment Funds Managers in respect of the excessive reliance on credit ratings (COM(2011)746)
- Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council amending Regulation (EC) No 1060/2009 on credit rating agencies (COM(2011)747)
- Credit rating agencies: General approach agreed ahead of talks with EP, 21.5.2012
- Komise: Komise chce kvalitnější ratingy
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1060/2009 ze dne 16. září 2009 o ratingových agenturách
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 513/2011 ze dne 11. května 2011, kterým se mění nařízení (ES) č. 1060/2009 o ratingových agenturách
- List of registered and certified credit rating agencies
- Statement by Commissioner Michel Barnier following the incorrect rating of France by Standard & Poor’s
- Frequently asked questions: legislative proposal on credit rating agencies (CRAs)
Rada debatovala o uznávání odborných kvalifikací
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2005/36/ES o uznávání odborných kvalifikací a nařízení […] o spolupráci prostřednictvím systému pro výměnu informací o vnitřním trhu (KOM(2011)883)
Rada 30. 5. 2012 debatovala o novém návrhu směrnice o uznávání odborných kvalifikací.
Pozadí
Komise svůj text předložila v prosinci 2011. Stávající směrnice č. 2005/36 stanovuje pravidla pro uznávání odborných kvalifikací v případě 800 kategorií regulovaných profesí (profesí samých je cca 4 700), kvalifikace 7 profesí (lékaři, stomatologové, lékárníci, zdravotní sestry, porodní asistentky, veterináři a architekti) jsou na jejím základě uznávány automaticky. Norma se týká občanů členských států EU, na (některé) občany třetích zemí se vztahují normy jiné (více v příspěvku „Uznávání odborných kvalifikací projde revizí, Vnitřní trh v prosinci 2011).
To, že Komise předloží revizní návrh, bylo jasné delší dobu (již dříve předložila zelenou knihu, problematikou se zabýval EP, když v listopadu 2011 přijal nelegislativní zprávu Emmy McClarkin; otázkou bylo jen to, co bude jeho obsahem.
O uznání kvalifikace v EU podle Komise zatím zažádalo nejméně 230 tis. občanů členských států.
Klíčové body
Rada se pozitivně vyjádřila jak o potenciálním zavedení tzv. evropského profesního průkazu propojeném s elektronickým systémem IMI, tak o možném snížení počtu regulovaných profesí, aby se mohl rozšiřovat počet kvalifikací, které jsou uznávány automaticky. Řada členských států nicméně k návrhu Komise rovněž vyjadřovala mnohé dílčí připomínky.
Profesní průkaz má podle Rady smysl zejm. tam, kde se na jeho zavedení shodují profesionálové v daném oboru, národní autority a byznys, v oborech, ve kterých lze předpokládat, že pracovníci budou často (teritoriálně) migrovat, a/nebo v oborech, které jsou nějakým způsobem regulovány v podstatném počtu členských států.
Pokud jde o snížení počtu regulovaných profesí, názory jednotlivých členských států se liší od úplné liberalizace až po velmi omezené uvolnění pravidel, v závislosti na té které kvalifikaci.
Předpokládaný další vývoj
V následujícím období budou orgány Rady pracovat na definování konkrétnějšího tzv. obecného přístupu, jenž bude vycházet z uvedeného politického zadání.
Odkazy
- Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2005/36/EC on the recognition of professional qualifications and Regulation […] on administrative cooperation through the Internal Market Information System (COM(2011)883)
- Press release 3169th Council meeting Competitiveness (Internal Market, Industry, Research and Space) Brussels, 30-31 May 2012
- Proposal for a directive of the European Parliament and of the Council amending Directive 2005/36/EC on the recognition of professional qualifications and Regulation […] on administrative cooperation through the Internal Market Information System, COM(2011)883
- Díky modernizaci směrnice o uznávání odborných kvalifikací si odborníci snáze najdou kvalifikovanou práci v celé Evropě
- Database of regulated professions in the EU Member States, EEA countries and Switzerland
- Modernisation of the Professional Qualifications Directive – frequently asked questions
- USER GUIDE Directive 2005/36/EC Everything you need to know about the recognition of professional qualifications
- GREEN PAPER Modernising the Professional Qualifications Directive
- Návrh zprávy o provádění směrnice o odborných kvalifikacích 2005/36/ES
- Internal Market Information System
- JUDGMENT OF THE COURT (First Chamber), 19 January 2006
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/123/ES ze dne 12. prosince 2006 o službách na vnitřním trhu
- Modernisation of the Professional Qualifications Directive – frequently asked questions
- Díky modernizaci směrnice o uznávání odborných kvalifikací si odborníci snáze najdou kvalifikovanou práci v celé Evropě
ECON chce jak fondy sociálního podnikání, tak fondy rizikového kapitálu
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o evropských fondech rizikového kapitálu (KOM(2011)860)
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o evropských fondech sociálního podnikání (KOM(2011)862)
Výbor ECON 31. 5. 2012 přijal zprávy Sophie Auconie a Philippa Lambertse. Podporuje vznik fondů sociálního podnikání i fondů rizikového kapitálu.
Pozadí
Komise oba návrhy předložila v prosinci 2011. Definování „evropského fondu sociálního podnikání by mělo zajistit, že pokud správci těchto fondů splní legislativní podmínky (budou min. 70 % kapitálu vynakládat na podporu sociálních podniků), budou moci nabízet své prostředky v rámci celé EU. Fondy rizikového kapitálu by zase měly napomoci malým a středním podnikům k snazšímu přístupu k finančním prostředkům. Komise tvrdí, že malé a střední podniky (do 50, resp. 250 zaměstnanců; v EU je takových 23 mil., tedy 99 %) jsou za stávající hospodářské/dluhové krize schopny dosáhnout na finanční prostředky nezbytné pro jejich aktivity jen zhruba ze dvou třetin, zejm. proto, že jim banky neposkytují úvěry (více v příspěvku „Komise zavádí ,evropské fondy pro sociální podnikání, Vnitřní trh v prosinci 2011, a v příspěvku „Komise představila strategii k zajištění prostředků pro malé a střední podnikání, Vnitřní trh v prosinci 2011).
Klíčové body
ECON obecně záměr Komise podporuje, požaduje ale záruky, aby prostředky, jež mají fondy spravovat, nebyly zneužívány k jiným účelům, i proto, že by do nich měli mít možnost investovat i jednotlivci skrze subjekty kolektivního investování do převoditelných cenných papírů (tzv. UCITS).
V případě fondů rizikového kapitálu by to mělo např. znamenat, že dané fondy nebudou vznikat v tzv. daňových rájích, nebudou poskytovat prostředky finančnímu sektoru a s investicemi do nich by nemělo být možné spekulovat (resp. investice do fondů by měly být v konkrétním časovém horizontu de facto nevypověditelné).
Nadto by měly být zahájeny kampaně, jež fondy „zviditelní potenciálním zájemcům.
Předpokládaný další vývoj
ECON by měl v dohledné době začít o obou návrzích jednat se zástupci Rady, aby obě instituce mohly dospět ke kompromisu již v prvním čtení.
Odkazy
- Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on European Social Entrepreneurship Funds (COM(2011)862)
- Nová opatření podporující financování sociálních podniků
- Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL on European Social Entrepreneurship Funds, COM(2011)862
- European Social Entrepreneurship Funds – Frequently Asked Questions
- Ease access to venture capital and social entrepreneurship funds to spur growth
- Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o evropských fondech sociálního podnikán¨
- Návrh zprávy o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o evropských fondech rizikového kapitálu