05.11.2013
Euroskop
ITRE podporuje fakultativní jednotnou elektronickou identifikaci
ITRE podporuje fakultativní jednotnou elektronickou identifikaci
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (KOM(2012)238)
Výbor ITRE 14. 10. 2013 podpořil návrh, jenž by měl umožnit používat elektronický podpis pro přeshraniční transakce a plně využít elektronickou identifikaci na jednotném digitálním trhu.
Pozadí
V současnosti je z relevantní legislativy v platnosti pouze směrnice č. 1999/93 o elektronických podpisech. Na jejím základě sice vznikl právní rámec pro elektronické podpisy, právní úpravy jednotlivých členských států se však vzájemně liší; podle Komise „je prakticky nemožné realizovat (levné – pozn. aut.) elektronické transakce se zahraničím“. Totéž platí pro důvěryhodné služby, jako jsou elektronická časová razítka, pečetní systémy a doručování i ověřování pravosti přes internet.
Nový návrh by měl napomoci uvedené problémy vyřešit. Komise předpokládá, že členské státy aktivně využijí možností, jež jim nová norma nabídne. Vychází z toho, že do relevantního projektu STORK (ale i dalších pilotních projektů) se zapojilo 17 členských států.
Návrh odkazuje také na Akt o jednotném trhu (více v příspěvku „Single Market Act ,tlačí‘ EP i Komise“, Vnitřní trh v dubnu 2011), akční plán elektronické veřejné správy na období 2011–2015 z prosince 2010 či tzv. digitální agenda pro Evropu z května 2010.
Klíčové body
Fyzické osoby (studenti, občané, již se žení/vdávají, podávají daňové přiznání ap., pacienti ap.) i právnické osoby (společnosti usilující o veřejné zakázky ap.) by měly mít prostřednictvím národních elektronických identifikačních systémů (fakultativně, tedy pokud se tak jejich členské státy rozhodnou) přístup k veřejným službám jiných států EU, které elektronické identifikační systémy také používají.
Nařízením by měl rovněž vzniknout vnitřní trh pro přeshraniční využívání elektronického podpisu a souvisejících on-line důvěryhodných služeb tak, že se zajistí fungování těchto služeb přes hranice a jejich právní postavení bude rovnocenné tradičním postupům vyžadujícím dokumenty v listinné podobě.
Vzhledem k tomu, že Komise správně odhaduje, že její krok může budit kontroverze (přestože by měl být primárně technický, posilující právní jistotu), v příslušné tiskové zprávě vyjmenovává, čeho by se nové nařízení nemělo týkat.
Nemělo by:
- zavazovat členské státy EU k zavedení vnitrostátních (elektronických) průkazů totožnosti ani by nemělo zavazovat jednotlivce k získání takových průkazů;
- zavádět evropský identifikační systém nebo jakoukoli unijní databázi;
- umožňovat sdílení osobních údajů s jinými stranami nebo jej vyžadovat.
ITRE návrh Komise podpořil.
Předpokládaný další vývoj
Zpravodajka Marita Ulvskog dostala mandát k dojednání kompromisu s Radou poté, co členské státy přijmou k návrhu tzv. obecný přístup.
Odkazy
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o elektronické identifikaci a důvěryhodných službách pro elektronické transakce na vnitřním trhu (KOM(2012)238)
- EU e-signature plan to make electronic deals safer and easier
- STORK
- Digitální agenda: akční plán „eGovernment“ ulehčí přístup k veřejným službám v celé EU
- Digitální agenda: Komise předkládá akční plán na podporu prosperity a blahobytu Evropy
- Electronic identification, signatures and trust services: Questions & Answers