29.07.2008
Euroskop
Navrhovaná směrnice je součástí tzv. sociálního balíku. Jejím cílem je doplnit stávající texty (směrnice č. 2000/43 a 2000/78) a rozšířit je o boj proti diskriminaci mimo pracovní poměr.
Návrh tzv. „antidiskriminační směrnice
Návrh směrnice Rady o provádění zásady rovného zacházení s osobami bez ohledu na náboženské vyznání nebo víru, zdravotní postižení, věk nebo sexuální orientaci (KOM(2008)426 v konečném znění)
Komise představila 2. července 2008 tzv. sociální balík. Jedním z jeho legislativních návrhů je také předloha směrnice, která by měla rozšířit stávající „antidiskriminační legislativu. Cílem je provádění zásady rovného zacházení s osobami bez ohledu na náboženské vyznání nebo víru, zdravotní postižení, věk nebo sexuální orientaci jinde než na trhu práce.
1. Legislativní pozadí
Představený text je součástí tzv. sociálního balíku, který fakticky obsahuje čtyři návrhy. První se týká přeshraniční zdravotní péče (KOM(2008)414), druhý evropských rad zaměstnanců (KOM(2008)419) a třetí námořní pracovní síly (KOM(2008)422). Posledním legislativním textem je pak návrh „antidiskriminační směrnice.
V současné době jsou v dané oblasti platné normy z let 2000 a 2004 (č. 2000/43, 2000/78 a 2004/113), které zakazují diskriminaci na základě pohlaví, rasy nebo etnického původu, věku, zdravotního postižení, sexuální orientace, náboženského vyznání nebo víry. Tento zákaz je však v některých případech platný pouze pro oblasti zaměstnání, povolání a odborného vzdělávání (diskriminace kvůli věku, náboženskému vyznání a víře, sexuální orientaci a zdravotnímu postižení). Právě to by se mělo předloženým návrhem změnit. Rovné zacházení by mělo být zajištěno i mimo pracovní poměr.
23. října 2007 se Komise (v dokumentu KOM(2007)640) zavázala k navržení nové iniciativy, která by vedla k dokončení evropského právního rámce zaměřeného proti diskriminaci. Předložený návrh je součástí sdělení „Obnovená sociální agenda: Příležitosti, přístup a solidarita v Evropě 21. století a doprovází sdělení „Nediskriminace a rovné příležitosti – obnovený závazek. Oba dokumenty byly Komisí představeny 2. července 2008. Předložený návrh „antidiskriminační směrnice a celá obnovená sociální agenda vycházejí mimo jiné také z konzultací zúčastněných stran a posouzení dopadů. Veřejná internetová konzultace proběhla ve třetím kvartále roku 2006. Dále byl proveden průzkum v podnikatelském sektoru, písemná konzultace a setkání se sociálními partnery a evropskými nevládními organizacemi zapojenými do boje proti diskriminaci.
Návrh směrnice podléhá proceduře konzultace. Z toho vyplývá, že po představení Komisí byl dokument předán Radě. Za návrh je v Komisi odpovědné Generální ředitelství (DG) pro zaměstnanost, sociální věci a rovné příležitosti, v jehož čele stojí komisař Vladimír Špidla.
- Návrh směrnice Evropského Parlamentu a Rady o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo vytvoření postupu pro informování zaměstnanců a projednání se zaměstnanci v podnicích působících na území Společenství a skupinách podniků působících na území Společenství (KOM(2008)419 v konečném znění)
- Návrh směrnice Evropského Parlamentu a Rady o uplatňování práv pacientů v přeshraniční zdravotní péči (KOM(2008)414 v konečném znění)
- Směrnice Rady, kterou se provádí Dohoda k Úmluvě o práci na moři z roku 2006 uzavřená Svazem provozovatelů námořních plavidel Evropského společenství (ECSA) a Evropskou federací pracovníků v dopravě (ETF) a kterou se mění směrnice 1999/63/ES (KOM(2008)422 v konečném znění)
- Směrnice Rady 2000/43/ES ze dne 29.června2000, kterou se zavádí zásada rovného zacházení sosobami bez ohledu na jejich rasu nebo etnický původ
- Směrnice Rady 2000/78/ES ze dne 27.listopadu2000, kterou se stanoví obecný rámec pro rovné zacházení vzaměstnání apovolání
- Směrnice Rady 2004/113/ES ze dne 13. prosince 2004, kterou se zavádí zásada rovného zacházení s muži a ženami v přístupu ke zboží a službám a jejich poskytování
- Sdělení komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Legislativní a pracovní program Komise na rok 2008 (KOM(2007)640 v konečném znění
- Sdělení komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Obnovená sociální agenda: Příležitosti, přístup a solidarita v Evropě 21. století (KOM(2008)412 v konečném znění)
- Sdělení komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Nediskriminace a rovné příležitosti: Obnovený závazek (KOM(2008)420 v konečném znění)
- Konsolidovaná znění Smlouvy o Evropské unii a Smlouvy o založení Evropského společenství (po revizi Smlouvou z Nice)
- Prelex: Monitoring legislativního procesu mezi orgány (KOM(2008)426 v konečném znění)
- Directorate General for Employment, Social Affairs and Equal Opportunities
2. Formální struktura legislativního návrhu
Dokument předložený Komisí sestává standardně ze dvou hlavních části. První částí je důvodová zpráva, která obsahuje odůvodnění a cíle návrhu, platné předpisy vztahující se na oblast návrhu, právní hlediska, podrobnosti o konkrétních ustanoveních a další souvislosti. Druhou částí dokumentu je text samotného návrhu směrnice. Sestává ze tří kapitol a osmnácti článků. Kapitola I se zabývá obecnými ustanoveními, jakými jsou například definice pojmu diskriminace, oblasti působnosti ap. Kapitola II je věnována opravným prostředkům a vymáhání práva. Kapitole III pak obsahuje závěrečná ustanovení.
3. Klíčové obsahové body legislativního návrhu
Text návrhu ve svém úvodu definuje samotný pojem diskriminace. Tato definice vychází z článku 13 odst. 1 Smlouvy o ES revidované Smlouvou z Nice. Pro účely této směrnice spočívá přímá diskriminace v tom, že je s někým zacházeno rozdílně pouze na základě jeho věku, zdravotního postižení, náboženského vyznání nebo víry nebo sexuální orientace. Nepřímá diskriminace je způsobena postupem, který se jeví jako neutrální, ale ve skutečnosti silně znevýhodňuje osobu nebo skupinu osob s určitou konkrétní charakteristikou. Za diskriminaci směrnice považuje také obtěžování ve všech svých podobách.
Návrh směrnice zakazuje diskriminaci ve veřejném i soukromém sektoru v těchto čtyřech oblastech:
1. sociální ochrana včetně sociálního zabezpečení a zdravotní péče;
2. sociální výhody;
3. vzdělávání;
4. přístup ke zboží a službám, které jsou k dispozici veřejnosti, včetně ubytování, a jejich dodávkám.
Do oblasti působnosti směrnice by neměly spadat otázky týkající se manželského a rodinného stavu.
Dle směrnice by měla být členskými státy zajištěna dostupnost soudních a správních řízení všem osobám, které by se cítily poškozeny nedodržováním zásady rovného zacházení. Zároveň by státy měly mít povinnost poskytnout sdružením, organizacím nebo jiným právnickým osobám, které mají legitimní zájem na zajišťování toho, aby směrnice byla dodržována, možnost jménem žalobce s jeho souhlasem zahájit jakékoli soudní nebo správní řízení vedené k vymáhání plnění povinností podle této směrnice. Současně by měla být zavedena nezbytná opatření, která by vedla k zajištění povinnosti žalovaného prokázat, že k porušení zákazu diskriminace nedošlo.
Po vstupu směrnice v platnost by měly členské státy určit jeden nebo několik orgánů pro podporu rovného zacházení se všemi osobami, do jejichž pravomocí by spadalo provádění nezávislých studií týkajících se diskriminace, zveřejňování nezávislých zpráv, podávání doporučení k jakékoli otázce související s diskriminací a poskytování nezávislé pomoci obětem diskriminace při podávání návrhů na zahájení řízení z důvodu diskriminace.
4. Stav legislativního procesu
Návrh je součástí tzv. sociálního balíku, jenž fakticky obsahuje čtyři návrhy. Vzhledem k tomu, že celý balík byl v rámci tzv. obnovené sociální agendy představen 2. července 2008, dosud nedošlo k žádným dalším legislativním krokům; vše je ve stádiu příprav.
5. Očekávaný další vývoj
Návrh podléhá proceduře konzultace. Nejdříve byl zaslán Evropskému parlamentu, jenž vyjádří svůj názor – a ten sdělí Radě. Je známo, že Evropský parlament dlouhodobě podporuje prohloubení unijní „antidiskriminační legislativy. Dosud také nepřišly z Parlamentu žádné výrazně negativní reakce (naopak se již pozitivně vyjádřili zástupci skupiny ALDE a zelených), a tak se dá očekávat hladký průchod návrhu. O vstupu v platnost ovšem bude rozhodovat Rada. Návrh by se mohl stát součástí evropské legislativy nejdříve v roce 2010.
Seznam odkazů
Dokumenty
- Návrh směrnice Rady o provádění zásady rovného zacházení s osobami bez ohledu na náboženské vyznání nebo víru, zdravotní postižení, věk nebo sexuální orientaci (KOM(2008)426 v konečném znění)
- Návrh směrnice Evropského Parlamentu a Rady o zřízení evropské rady zaměstnanců nebo vytvoření postupu pro informování zaměstnanců a projednání se zaměstnanci v podnicích působících na území Společenství a skupinách podniků působících na území Společenství (KOM(2008)419 v konečném znění)
- Návrh směrnice Evropského Parlamentu a Rady o uplatňování práv pacientů v přeshraniční zdravotní péči (KOM(2008)414 v konečném znění)
- Směrnice Rady, kterou se provádí Dohoda k Úmluvě o práci na moři z roku 2006 uzavřená Svazem provozovatelů námořních plavidel Evropského společenství (ECSA) a Evropskou federací pracovníků v dopravě (ETF) a kterou se mění směrnice 1999/63/ES (KOM(2008)422 v konečném znění)
- Směrnice Rady 2000/43/ES ze dne 29.června2000, kterou se zavádí zásada rovného zacházení sosobami bez ohledu na jejich rasu nebo etnický původ
- Směrnice Rady 2000/78/ES ze dne 27.listopadu2000, kterou se stanoví obecný rámec pro rovné zacházení vzaměstnání apovolání
- Směrnice Rady 2004/113/ES ze dne 13. prosince 2004, kterou se zavádí zásada rovného zacházení s muži a ženami v přístupu ke zboží a službám a jejich poskytování
- Sdělení komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Legislativní a pracovní program Komise na rok 2008 (KOM(2007)640 v konečném znění
- Sdělení komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Obnovená sociální agenda: Příležitosti, přístup a solidarita v Evropě 21. století (KOM(2008)412 v konečném znění)
- Sdělení komise Evropskému parlamentu, Radě, Evropskému hospodářskému a sociálnímu výboru a Výboru regionů – Nediskriminace a rovné příležitosti: Obnovený závazek (KOM(2008)420 v konečném znění)
- Konsolidovaná znění Smlouvy o Evropské unii a Smlouvy o založení Evropského společenství (po revizi Smlouvou z Nice)
Monitoring legislativního procesu