11.02.2009
Euroskop
Komise 23. ledna 2009 revidovala dvě normy (směrnici č. 2006/22 a nařízení č. 3821/85) týkající se digitálních tachografů a jejich využití v nákladních automobilech. Oba nové texty (směrnice č. 2009/4 a nařízení č. 68/2009) vstoupí v platnost 13. února 2009.
Směrnice Komise 2009/4/ES ze dne 23. ledna 2009 o protiopatřeních na předcházení a odhalování manipulace se záznamy tachografů, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálních podmínkách pro provedení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 a (EHS) č. 3821/85 o předpisech v sociální oblasti týkajících se činností v silniční dopravě a o zrušení směrnice Rady 88/599/EHS
Nařízení Komise (ES) č. 68/2009 ze dne 23. ledna 2009, kterým se podeváté přizpůsobuje technickému pokroku nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě
1. Legislativní pozadí
Komise revize předložila proto, aby zabránila zneužívání tachografů kvůli obcházení norem o odpočinku profesionálních řidičů (neboť právě proto jsou nákladní automobily tachografy vybaveny).
Uvedené normy zavádí směrnice č. 2006/22 o minimálních podmínkách pro provedení nařízení č. 3820/85 a č. 3821/85, jež definují „předpisy v sociální oblasti týkající se činností v silniční dopravě.
2. Klíčové obsahové body legislativních textů
2.1. Směrnice č. 2009/4
Směrnice č. 2009/4 mění část A Přílohy 1 a Přílohu II směrnice 2006/22, a to v souladu s článkem 15 této normy, což znamená, že Komise byla schopna revizi provést sama, na základě pouhého zmocnění.
Členské státy budou na základě těchto změn povinovány vytvořit a používat zařízení a/nebo software k analýze dat z digitálních tachografů a k odhalení případných manipulací s nimi.
Komise v této souvislosti zveřejnila doporučení, jak by měly kontroly digitálních tachografů probíhat.
2.2. Nařízení č. 68/2009
Nařízení č. 68/2009 mění Přílohu I B nařízení č. 3821/85 (ve znění nařízení č. 561/2006), jež předpokládá, že digitálními tachografy budou po 1. květnu 2006 vybavena také lehká nákladní vozidla (kategorie M1 a N1).
Změny reflektují skutečnost, že dosavadní podoba normy byla podle Komise přehnaně přísná. Tachografy v těchto vozidlech proto bude možné opatřit speciálními adaptéry, jež zajistí obdobnou funkcionalitu jako tachografy samotné.
3. Stav legislativního procesu a očekávaný vývoj
Komise obě změny provedla na základě zmocnění příslušných norem, a proto vstoupí v platnost bezprostředně poté, co uplyne dvacet dní od jejich zveřejnění v Úředním věstníku EU. K tomu došlo 24. ledna 2009, tudíž obě normy vstoupí v platnost 13. února 2009.
V případě revize směrnice č. 2006/22 (tj. směrnice č. 2009/4) budou členské státy povinny realizovat předepsané změny do 31. prosince 2009, v případě revize nařízení č. 3821/85 (tj. nařízení č. 68/2009) do šesti měsíců.
Seznam odkazů
Dokumenty
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES ze dne 15. března 2006 o minimálních podmínkách pro provedení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 a (EHS) č. 3821/85 o předpisech v sociální oblasti týkajících se činností v silniční dopravě a o zrušení směrnice Rady 88/599/EHS
- Nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 ze dne 20. prosince 1985 o harmonizaci určitých sociálních právních předpisů v silniční dopravě
- Nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 ze dne 20. prosince 1985 o záznamovém zařízení v silniční dopravě
- Směrnice Komise 2009/4/ES ze dne 23. ledna 2009 o protiopatřeních na předcházení a odhalování manipulace se záznamy tachografů, kterou se mění směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/22/ES o minimálních podmínkách pro provedení nařízení Rady (EHS) č. 3820/85 a (EHS) č. 3821/85 o předpisech v sociální oblasti týkajících se činností v silniční dopravě a o zrušení směrnice Rady 88/599/EHS
- Nařízení Komise (ES) č. 68/2009 ze dne 23. ledna 2009, kterým se podeváté přizpůsobuje technickému pokroku nařízení Rady (EHS) č. 3821/85 o záznamovém zařízení v silniční dopravě
- Doporučení Komise ze dne 23. ledna 2009 o pokynech pro osvědčené postupy při kontrole týkající se kontrol záznamového zařízení prováděných při silničních kontrolách a schválenými servisními dílnami
- Digital tachograph for road transport: new measures to prevent fraud and equip light vehicles