09.04.2015
Euroskop
Integrované hlavní směry by se měly změnit
|
Integrované hlavní směry by se měly změnit
Návrh rozhodnutí Rady o hlavních směrech politik zaměstnanosti členských států (KOM(2015)98)
Doporučení pro Doporučení Rady o hlavních směrech hospodářských politik členských států a Unie (KOM(2015)99)
Příloha Doporučení pro Doporučení Rady o hlavních směrech hospodářských politik členských států a Unie (KOM(2015)99)
Příloha Návrhu rozhodnutí Rady o hlavních směrech politik zaměstnanosti členských států (KOM(2015)98)
- Komise 2. 3. 2015 zveřejnila návrh rozhodnutí týkající se hlavních směrů politik zaměstnanosti, které stanovují společné cíle a priority politik zaměstnanosti, vzdělávání a sociálního začleňování a Doporučení pro Doporučení Rady o hlavních směrech hospodářských politik členských států a Unie.
Pozadí
Smlouva o fungování Evropské unie udává, že členské státy pokládají hospodářské politiky a podporu zaměstnanosti za věc společného zájmu a slaďují své činnosti v rámci Rady. Smlouva v článcích 148 a 121 stanovuje, že má Rada přijmout návrhy hlavních směrů jak v oblasti hospodářských politik členských států (čl. 121), tak v politikách zaměstnanosti (čl. 148). Dokumenty mají být předkládány odděleně, ale přesto musí být politika zaměstnanosti slučitelná s hlavními směry hospodářských politik a nesmí si vzájemně odporovat.
- Hlavní směry politiky byly poprvé přijaty v roce 2010 v rámci tzv. integrovaného balíčku a jejich cílem je naplňovat strategii 2020. S prvním přijetím bylo rozhodnuto, že integrované hlavní směry by měly zůstat až do roku 2014 takřka beze změn.
Tato lhůta již uplynula a z tohoto důvodu byly navrženy nové dokumenty. Vypracované hlavní směry politik slouží také jako základ při tvorbě doporučení pro jednotlivé země v příslušných oblastech.
Klíčové a sporné body
- Cílem současných integrovaných hlavních směrů je podpořit plnění strategie Evropa 2020 a to podporou investic, strukturálními reformami a větší fiskální odpovědností. Integrované hlavní směry mají zároveň přispět k dosažení inteligentního a udržitelného růstu podporujícího začlenění a cílů evropského semestru pro koordinaci hospodářských politik.
Oba dokumenty stanovují směry, kterých by mělo být dosaženo. Celkově je stanoveno 8 směrů, z čehož první 4 (směry 1 – 4) se týkají hospodářských politik a směry 5 – 8 řeší otázku politik zaměstnanosti.
1) Podpora investic – Úsilí by se mělo zaměřit na aktivaci finančních prostředků pro investice, na to, aby se finance dostaly do reálné ekonomiky, a na zlepšení investičního prostředí. Aby se mohly finance dostat do reálné ekonomiky, je nutné zvýšit transparentnost a zefektivnit poskytování informací.
2) Posílení růstu prováděním strukturálních reforem – Je nutné cílit na reformy posilující konkurenceschopnost, zejména v neobchodovatelném sektoru a na lepší fungování trhů práce. Zlepšit by se mělo také obchodního prostředí a překážky, které omezují růst, by měly být postupně odstraňovány.
3) Odstranění základních překážek pro růst a zaměstnanost na úrovni EU – Důraz by měl být kladen na vytvoření udržitelného sekuritizačního trhu v Evropě, který by měl zlepšit celkovou finanční kapacitu bank EU. Energetická unie by měla zajistit dostupnou, bezpečnou a udržitelnou energii pro podniky a domácnosti, což by mělo vést k nastartování růstu.
4) Zlepšení udržitelnosti a prorůstové orientace veřejných financí – Členské státy EU by měly usilovat o efektivní kontrolu schodu veřejných financí a zadluženosti. Za prioritní výdajové položky by státy měly považovat vzdělávání, dovednosti, výzkum, vývoj a inovace a investice do sítí, což jsou oblasti, které podporují růst.
5) Podpora poptávky po pracovní síle – Státy by měly přispívat ke tvorbě pracovních míst a mělo by dojít k přesunu daňové zátěže od zdanění práce na jinou formu zdanění, které tolik negativně neovlivňuje růst a zaměstnanost.
6) Zlepšení nabídky práce a dovedností – Jednotlivé členské státy by měly podporovat investice do vzdělávání a odborné přípravy, za účelem zvyšování efektivity, kvalifikovanosti a účinnosti pracovní síly. Pracovníci často nedokáží reagovat na rychle se proměňující se pracovní trh.
7) Zlepšení fungování trhů práce – Měla by být podporována pracovní mobilita, která může v určitých regionech napříč EU řešit problém nezaměstnanosti. Zároveň by měla být poskytnuta ochrana osobám, které se nemohou účastnit trhu práce, naopak osoby, které mohou, ale nečiní tak, by měly být motivovány.
8) Zajištění spravedlnosti, boj s chudobou a prosazování rovných příležitostí – Sociální politika by měla být v členských státech zjednodušena a mělo by docházet k tomu, aby byla zajišťována účinná a přiměřená ochrana ve všech fázích života a přitom by byla zajištěna spravedlnost a rovnost.
Předpokládaný další vývoj
Oba dokumenty musí být nyní projednány Radou.
Odkazy
- Návrh rozhodnutí Rady o hlavních směrech politik zaměstnanosti členských států
- Doporučení pro Doporučení Rady o hlavních směrech hospodářských politik členských států a Unie
- Příloha Návrhu rozhodnutí Rady o hlavních směrech politik zaměstnanosti členských států
- Příloha Doporučení pro Doporučení Rady o hlavních směrech hospodářských politik členských států a Unie