05.04.2014
Euroskop
Plénum EP odmítlo nařízení o osivech, Komise chce zvýšit ekologickou produkci
Plénum EP odmítlo nařízení o osivech
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o produkci rozmnožovacího materiálu rostlin a jeho dodávání na trh (KOM(2013)262)
Plénum EP 11. 3. 2014 odmítlo drtivou většinou (poměrem 650:15:0) návrh nařízení o osivech. Navazuje tak na kritiku výboru AGRI zejména v souvislosti s nedostatkem prostoru pro přizpůsobení se členských států a přesunu příliš mnoho pravomocí na Komisi. Zároveň plénum vyzvalo Komisi ke stažení návrhu.
Pozadí
Komise zveřejnila 6. 5. 2012 návrh na sjednocení dosavadní legislativní úpravy obchodování s osivem a reprodukčním materiálem v rámci balíku týkajícího se nových norem v oblasti zdraví a bezpečnosti v celém zemědělsko-potravinovém řetězci. Jeho součástí jsou i návrhy týkající se zdraví zvířat, škodlivých organismů rostlin či zintenzivnění úředních kontrol.
Cílem nařízení o osivech je podle Komise zajistit zjednodušení a větší flexibilitu do systému uvádění osiv a rozmnožovacího materiálu na trh, který doposud sestával z 12 směrnic (některé z nich vznikly již v 60. letech). Jeho součástí jsou i vyšší požadavky na testování reprodukčního materiálu. Vedle běžných odrůd má být zajištěna biologická rozmanitost rostlin i díky možnosti prodeje krajových a heterogenních (směsných) odrůd osiva se sníženými administrativními požadavky.
Návrh nařízení vyvolal kritiku široké odborné veřejnosti jak ze strany největších producentů osiv, kteří kontrolují přibližně 60 % trhu v EU a kritizují uvalení výjimky na povinnou registraci pro mikropodniky, tak ze strany malých podniků i drobných zemědělců a zahrádkářů, kteří se věnují pěstování tzv. farmářských osiv mimo trh pro vlastní potřebu a pro které by nová legislativa znamenala vyšší administrativní náklady ale i posílení dominantních hráčů na trhu.
Komise ovšem uvedla, že navrhované nařízení se nemá vztahovat na amatérské zahrádkáře, kteří praktikují pěstitelskou činnost na soukromých zahradách, a to ani na jejich vzájemné obchodování s osivem. Součástí návrhu Komise je výjimka z povinnosti registrace osiv a certifikace pro mikropodniky zaměstnávající méně než 10 zaměstnanců a obratem nižším než 2 mil. € v případě, že uvádějí na trh jakýkoliv materiál jako „materiál rostlin menšinového trhu“. V případě, že budou mikropodniky usilovat o registraci, nebudou nuceny platit registrační poplatky.
Pro staré tradiční odrůdy a heterogenní materiál jsou stanoveny nízké registrační poplatky, navíc se na ně nevztahují požadavky na testování a jiné povinnosti stanovené v předloze nařízení Komise.
30. 1. 2013 navrhl odmítnutí nařízení o osivech i výbor ENVI a 11. 2. výbor AGRI. Komise se dočkala kritiky ze strany výboru i za opožděné předložení návrhu s velmi technickým a politicky citlivým charakterem, které neumožňuje dostatečný časový prostor pro jednání před vypršením mandátu EP (více v příspěvku „AGRI odmítl jednotné nařízení o osivech a podpořil zvýšení ochrany před škůdci a nákazou zvířat“, Zemědělství a rybolov v únoru 2014).
Klíčové a sporné body
Podobně jako AGRI plénum EP nesouhlasí s přijetím přímo účinného nařízení, které neposkytuje členským státům žádný manévrovací prostor pro přizpůsobení se jejich potřebám. Navíc by Komise získala podle výboru rozsáhlé pravomoci v detailních otázkách nařízení přijímaných formou aktů v přenesené působnosti, zejména v oblasti rostlin menšinových trhů a heterogenního materiálu (materiálu nevyhovujícího definici odrůdy).
Předpokládaný další vývoj
Vzhledem k tomu, že Komise odmítla stáhnout kritizovaný návrh a místo toho předložit přijatelnější variantu, EP uzavřel projednávání návrhu v prvním čtení. Nyní je na řadě Rada, která může svým odmítnutím legislativní proces definitivně ukončit. V opačném případě může přijmout pozměňovací návrhy, které bude znovu projednávat pravděpodobně již nově zvolený EP.
Odkazy
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o produkci rozmnožovacího materiálu rostlin a jeho dodávání na trh (KOM(2013)262)
- MEPs reject draft seed regulation
- Agriculture Committee rejects seed regulation
- Smarter rules for safer food: Commission proposes landmark package to modernise, simplify and strengthen the agri-food chain in Europe
- Animal and Plant Health Package: Smarter rules for safer food
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o zdraví zvířat (KOM(2013)260)
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o ochranných opatřeních proti škodlivým organismům rostlin (KOM(2013)267)
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o úředních kontrolách a jiných úředních činnostech prováděných s cílem zajistit uplatňování právních předpisů týkajících se krmiv a potravin a pravidel týkajících se zdraví zvířat a dobrých životních podmínek zvířat, zdraví rostlin, rozmnožovacího materiálu rostlin a přípravků na ochranu rostlin a o změně nařízení (ES) č. 999/2001, 1829/2003, 1831/2003, 1/2005, 396/2005, 834/2007, 1099/2009, 1069/2009, 1107/2009, nařízení 1151/2012, [….]/a směrnic 98/58/ES, 1999/74/ES, 2007/43/ES, 2008/119/ES, 2008/120/ES a 2009/128/ES (KOM(2013)265)
Komise chce zvýšit ekologickou produkci
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o ekologické produkci a označování ekologických produktů, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. XXX/XXX [nařízení o úředních kontrolách] a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 834/2007 (KOM(2014)180)
Komise 25. 3. 2014 představila návrh nařízení zabývající se ekologickou produkcí a označováním ekologických produktů.
Pozadí
Komise reaguje na nárůst trhu s ekologickými produkty, který se za posledních deset let čtyřnásobil (zatímco ekologicky obhospodařovaná zemědělská půda se pouze zdvojnásobila), a nyní vyžaduje aktualizaci pravidel umožňující další rozvoj tohoto odvětví. Ekologické zemědělství se v současnosti provozuje na 5,4 % celkové zemědělské půdy EU.
Obecným cílem Komise je udržet důvěru spotřebitelů v biopotraviny prodávané v EU (včetně dovozu) a odstranit zbývající překážky pro zahájení ekologické produkce.
Legislativní návrh navazuje na intenzivní konzultace Komise s dotčenými aktéry. Mimo jiné proběhla počátkem roku 2013 veřejná konzultace, jejímž výstupem byl požadavek na zpřísnění a sjednocení evropských pravidel.
Klíčové a sporné body
Mezi navrhovaná opatření Komise patří (1) odstranění stávajících výjimek v oblasti produkce a kontrol a zajištění harmonizace pravidel; (2) lepší kontrolní činnost na základě posuzování rizik; (3) zpřístupnění ekologické produkce menším zemědělcům prostřednictvím skupinové certifikace (podobně jako ve třetích zemích); (4) snížení administrativních překážek a (5) nová pravidla týkající se vývozu bioproduktů.
Mimo jiné tak již nebude uznáváno zpětně přechodné období během přechodu k ekologické produkci. Současně již nebudou akceptovány výjimky z provádění kontrol často využívané zejména u maloobchodníků, tak aby byl pokryt celý řetězec od výroby po prodej.
Současně Komise přijala akční plán zaměřený na vyšší informovanost zemědělců o dotčených politických iniciativách, intenzivnější propojení ekologických producentů s výzkumnými projekty EU a propagaci biopotravin např. ve školách.
Předpokládaný další vývoj
Legislativní návrh je předložen ke schválení Radě a EP.
Odkazy
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o ekologické produkci a označování ekologických produktů, o změně nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. XXX/XXX [nařízení o úředních kontrolách] a o zrušení nařízení Rady (ES) č. 834/2007 (KOM(2014)180)
- Podle návrhu Komise zvýší ekologická produkce svůj objem i kvalitu
- Consultation: Steps Followed
- Report on the results of the public consultation on organic farming
- Frequently asked questions: Commission proposals for new rules for organic farming
- European Action Plan