09.11.2014
Rada schválila větší propagaci zemědělských produktů z EU
Rada schválila větší propagaci zemědělských produktů z EU
Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on information provision and promotion measures for agricultural products on the internal market and in third countries (COM(2013)812)
Rada 13. 10. 2014 potvrdila dohodu uzavřenou s EP. Podpořili návrh Komise na zvýšení podpory na propagaci zemědělských produktů nejen v EU, ale především orientované na trhy třetích zemí.
Pozadí
Pravidla týkající se informování spotřebitele o zemědělských a potravinářských produktech vyrobených ve Společenství a jejich propagace vznikla v rámci SZP již v 80. letech 20. století. V souladu s existujícím nařízením č. 3/2008 o informačních a propagačních opatřeních na podporu zemědělských produktů na vnitřním trhu a ve třetích zemích je kupř. od roku 2007 poskytována na propagaci produktů z EU každoroční finanční podpora pohybující se okolo 50 mil. €. I v roce 2014 Komise vybrala dalších 20 zpravidla tříletých programů podpory zemědělských produktů v rámci EU i mimo ní, které EU podpoří celkovou částkou 23,3 mil. €.
V červenci 2011 zahájila Komise diskusi o budoucí strategii k propagaci evropských zemědělských výrobků zveřejněním zelené knihy doprovázenou veřejnou konzultací (více v příspěvku „Komise zveřejnila zelenou knihu o propagaci evropských zemědělských výrobků“, Zemědělství a rybolov v červenci 2011). Na tu navázala sdělením v březnu 2012. K vytvoření koherentní evropské strategie v této oblasti vyzval Komisi i EÚD. Nyní přichází Komise s konkrétními legislativními návrhy, které předkládá Radě a EP.
Komise představila 21. 11. 2013 návrh nařízení, které obsahuje konkrétní nástroje na vytvoření strategie EU zaměřené na podporu zemědělských produktů pocházejících z EU na trzích třetích zemí. Cílem je přesunout propagaci primárně zaměřenou na domácí trh za hranice EU a podpořit projekty z více členských států. Komise má v úmyslu využít světového trendu rostoucí poptávky po bezpečných a kvalitních potravinách a podpořit evropské zemědělské produkty dodržující přísné normy na světovém trhu. Chce tak přesunout důraz propagační politiky EU za její hranice na nové trhy ze třetích zemí – zejména těch, které uzavřely či uzavřou dohodu o volném obchodu s EU – a obrátit tak dosavadní poměr, kdy dvě třetiny podpory propagace evropských potravin byly určeny na domácí trh a pouze zbylá část na propagaci mimo EU (více v příspěvku „Komise chce spustit propagační strategii zemědělských produktů z EU“, Zemědělství a rybolov v listopadu 2013).
Komise dokonce zvažovala adresovat 100 % podpory na zahraniční propagaci, to však odmítli poslanci z výboru AGRI.
Zástupcům EP a Rady se podařilo uzavřít politickou dohodu 1. 4. 2014, tedy ještě před vypršením mandátu Evropského parlamentu. Dohodu posléze 2. 4. 2014 potvrdil Zvláštní výbor Rady pro zemědělství a 7. 4. 2014 ji schválil AGRI. Plénum EP následně schválilo návrh v prvním čtení (více v příspěvku „Instituce EU podpořily plán Komise na propagaci zemědělských produktů z EU“, Zemědělství a rybolov v dubnu 2014).
Klíčové a sporné body
Propagační projekty a informační strategie nebudou zaměřeny na podporu značek. Za určitých podmínek však bude možné v programech podporu uvádět, což dále stanoví delegovaný akt Komise.
V rámci nové společné zemědělské politiky budou dotační příležitosti otevřeny novým příjemcům, tj. zejména producentským organizacím. Podmínky, za kterých bude možné v rámci propagačních programů používat značky dále upraví delegovaný akt připravený Komisí. Projekty zaměřené na trhy ve třetích zemích a předkládané více členskými státy získají rovněž vyšší míru kofinancování. Oproti navrhovanému rozmezí Komise 50–60 % je míra kofinancování ze strany EU na základě dohody institucí EU vyšší, a to 70 % pro projekty realizované v rámci jednoho členského státu se zaměřením na vnitřní trh EU, 80 % pro mezinárodní projekty v rámci EU a všechny typy projektů určených pro trhy třetích zemí, v případě krize dokonce 80 % (o 5 % více v situaci, kdy se dotyčná organizace nachází ve finančně tíživé situaci).
Propagační politika EU by měla získat rozpočet 883 mil. € v letech 2014–2020, roční alokace se bude postupně zvyšovat z více než 61 mil. € v rozpočtu stávajícího roku až na 200 mil. € v roce 2020.
V novém režimu již nebude možné kofinancování z rozpočtu členských států, ale z vlastních zdrojů příjemců podpory, které díky tomu získaly vyšší míru kofinancování ze strany EU.
Další předpokládaný vývoj
Oficiální znění nového nařízení bylo zveřejněno 3. 11. 2014 v Úředním věstníku. V platnost vstoupí 1. 12. 2015.
Odkazy
- Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on information provision and promotion measures for agricultural products on the internal market and in third countries (COM(2013)812)
- The EU institutions provisionally agree on promotion measures for agricultural products
- ·Promotion of agricultural products: the compromise is approved by the SCA
- Agriculture MEPs endorse deal with Council on promoting EU farm produce
- 2013/0398(COD) – 15/04/2014 Text adopted by Parliament, 1st reading/single reading
- Nařízení Rady (ES) č. 3/2008 ze dne 17. prosince 2007 o informačních a propagačních opatřeních na podporu zemědělských produktů na vnitřním trhu a ve třetích zemích
- € 23 million EU support to promote agricultural products in the European Union and in third countries
- Zelená kniha o tom, jak přivést spotřebitele na chuť evropským zemědělským výrobkům
- Promoting the tastes of Europe
- Promotion measures for agricultural products adopted by the Council
- Formal adoption of new EU promotion rules for agricultural products