Tereza Chlebounová, Euroskop, 17. 5. 2019
V České republice se loni zapojilo do vzdělávacích aktivit v rámci celoživotního učení 8,5 % dospělých, což je méně než evropský průměr. Skončilo tak na 16. místě z 28 členských států. Nejlepších výsledků dosahují severské státy, kde se během svého dospělého života vzdělává kolem čtvrtiny obyvatel, ve Švédsku se podíl blíží dokonce třetině. Vyplývá to z údajů za rok 2018, které dnes zveřenil evropský statistický úřad Eurostat.
Nejvíce dospělých lidí se zapojuje do celoživotního učení ve Švédsku (29,2 %), Finsku (28,5 %) a Dánsku (23,5 %). Naopak nejméně obyvatel vyhledává během života vzdělávací aktivity v Rumunsku (0,9 %), Bulharsku (2,5 %), Chorvatsku (2,9 %), Slovensku (4 %) a Řecku (4,5 %).
Česká republika zaostává za celoevropským průměrem – celoživotního učení se zde účastní 8,5 % obyvatel a podíl v posledních letech spíše mírně klesá. Z evropských států, které nejsou členy EU, si nejlépe vede Švýcarsko, kde se celoživotně vzdělává 31,6 % obyvatel.
Celoživotní učení zahrnuje jakékoli vzdělávací aktivity, jejichž cílem je v průběhu života zlepšovat své schopnosti a dovednosti. Kulturní nebo sportovní aktivity do této kategorie nespadají. Účast na celoživotním učení se sleduje u věkové kategorie 25-64 let.
Celoživotní vzdělávání dospělých ve věku 25-64 let v roce 2018, údaje jsou v procentech. Zdroj: Eurostat
Evropané si pomalu hledají k celoživotnímu učení cestu
Podíl Evropanů, kteří se účastní aktivit celoživotního učení, se postupně zvyšuje. V roce 2018 to bylo 11,1 % obyvatel EU, zatímco o deset let dříve vyhledávalo vzdělávací aktivity 9,5 % lidí.
Vzdělávacích aktivit se v EU o něco častěji účastní ženy (12,1 %), u mužů je účast o 2 procentní body nižší (10,1 %). Rozdíl mezi pohlavími je zdaleka nejvýraznější ve Švédsku, kde se vzdělává o 13,7 procentních bodů více žen než mužů. Aktivnější jsou v tomto ohledu také ženy v Dánsku (o 8,6 procentních bodů), Finsku (7,7 procentních bodů) nebo Estonsku (7 procentních bodů).
Největší podíl dospělých se celoživotně vzdělává ve skandinávských zemích, Česká republika skončila v rámci EU na 16. místě. Zdroj: Pixabay.com
Do roku 2020 se má účastnit celoživotního vzdělávání 15 % lidí
Popularita celoživotního učení výrazně vzrostla zejména ve Francii – v roce 2008 se zde vzdělávalo jen 6 % dospělých, o deset let později už to byl trojnásobek (18,6 %). Velký nárůst zaznamenalo také například Estonsko (z 9,7 % v roce 2008 na 19,7 % v roce 2018) nebo Lucembursko (z 8,7 % na 18 %).
Evropská unie si ve své strategii pro spolupráci v oblasti vzdělávání a odborné přípravy (ET 2020) vytyčila cíl zvýšit do roku 2020 podíl Evropanů zapojených do celoživotního učení na nejméně 15 %. Strategický rámec ET 2020 se zaměřuje také na podporu mobility, výměnu zkušeností, zlepšení kvality a efektivity vzdělávání a odborné přípravy, prosazování rovnosti, sociální soudržnosti a aktivního občanství nebo podporu tvořivosti, inovací a podnikatelského ducha.
Autor: Tereza Chlebounová, Euroskop