Mariana Pítrová, Euroskop, 8.10. 2013
Špatná zpráva pro železniční společnosti přišla koncem září z Lucemburku. Tamní Soudní dvůr EU totiž vydal významný rozsudek, který je tvrdou ranou pro dosavadní praxi na železnici. Až doteď se totiž cestující nemohli domáhat náhrady škody v případě, že jejich vlak byl zpožděn kvůli nepřízni počasí či stávce. Výmluvě o zásahu vyšší moc soudci učinili přítrž a Evropská komise nevylučuje, že se lucemburské rozhodnutí promítne i do unijní legislativy.
Institut vyšší moci je stále častěji mantrou dopravců, kteří jej využívají jako argumentaci pro zpoždění či zrušení spoje s jistotou, že tak nebudou muset pasažérům vyplácet finanční odškodnění. Rozsudek Soudního dvora EU ale udělal železničním společnostem čáru přes rozpočet, když významně posílil práva cestujících, kteří využívají k přepravě právě dráhy.
V rámci unijní legislativy jsou práva cestujících v železniční přepravě chráněna nařízením Evropského parlamentu a Rady z roku 2007. Předpis počítá nejen se situacemi, kdy dojde ke ztrátě nebo poškození zavazadel, ale samozřejmě řeší i zpoždění či zrušení spoje. V takových případech pak mají cestující nárok na finanční kompenzaci, jejíž částka se určuje poměrně k délce zpoždění a při prodlevě delší než dvě hodiny musí společnosti vyplatit dokonce polovinu jízdného.
Ovšem z toho pravidla byla přípustná výjimka, kterou si železniční společnosti vymínily i v přepravních podmínkách. Ta říká, že cestující nemají nárok na kompenzaci v případě, že zpoždění bylo způsobeno skutečnostmi, jež nesouvisí s provozem na železnici, a přepravce těmto skutečnostem ani jejich důsledkům nemohl zabránit. Právně se takové situaci říká zásah „vyšší moci“, ať už jde o popadané stromy na kolejích nebo stávkující strojvedoucí.
Zvídavé Rakousko
Počátek příběhu, který stojí za průlomovým lucemburským rozhodnutím, najdeme v Rakousku, kde v roce 2010 drážní inspekce přikázala rakouskému národnímu dopravci ÖBB, aby z přepravních podmínek vyškrtl ustanovení o vyšší moci, které neumožňuje žádat o odškodnění. Spor nakonec skončil u rakouského správního soudu, který požádal Lucemburk o vysvětlení nadužívaného pojmu, jenž hraje železničním společnostem do karet. Rakouský dopravce tvrdil, že na základě Úmluvy o mezinárodní železniční přepravě se v případě vyšší moci omezuje odpovědnost dopravce.
Soudní dvůr se ale s takovou argumentací nespokojil a rozhodl v neprospěch ÖBB a všem ostatním společnostem v rámci Unie, včetně Českých drah, nařídil, aby i v případě zásahu vyšší moci poskytli cestujícím kompenzaci. Lucemburk uvedl, že unijní nařízení žádnou výjimku z odpovědnosti nereflektuje a vyčinil společnostem, že spoléhají na ustanovení mezinárodních předpisů, ale ty unijní v potaz neberou.
„Rozsudek vnímám jako snahu reagovat na případy zneužívání principu mimořádných okolností ze strany dopravců,“ přivítala rozhodnutí česká europoslankyně a členka Výboru pro dopravu Olga Sehnalová. Železničáři se s nemilým rozhodnutím smířili, otazník však visí nad částí rozsudku, která výslovně uvádí, že se vztahuje pouze na železniční dopravu a nesmí být přenášen do letecké či námořní oblasti. Drážní společnosti tvrdí, že se jedná o diskriminaci železničního dopravy a žádají Evropskou komisi o revizi právních předpisů tak, aby zajistily soutěžní prostředí pro vlaky, letadla i lodě za rovných podmínek.
Komise si na rozsudek posvítí
V současné chvíli je totiž každé odvětví upraveno zvlášť. Například v letecké dopravě zásah vyšší moci zakládá pouze povinnost společnosti poskytnout cestujícím „určitou péči“ (ubytování atd.), ale nezavazuje je k vyplacení náhrady škody. To by se podle Sehnalové mělo v dohledné době změnit. „Souhlasím, že základní principy v oblasti práv cestujících musí být postupně harmonizovány ve všech druzích dopravy,“ dává za pravdu železničním společnostem Sehnalová s tím, že Evropský parlament chystá změny i v případě ochrany práv cestujících při letecké dopravě. Na revizi předpisů o právech cestujících se připravuje i Komise, která rozhodnutí Lucemburku příliš nechválí. „Zdá se, že Soud se domnívá, že železnice má být odlišná od ostatních druhů dopravy. Komise takový přístup nesdílí a bude zkoumat všechny detaily rozsudku,“ komentoval pro server Europeanvoice mluvčí komisaře pro dopravu Siima Kallase.
Autor: Mariana Pítrová, Euroskop