Marie Bydžovská, Euroskop, 4.9.2013
Americký softwarový gigant Microsoft koupil v pondělí od finské společnosti Nokia její hlavní divizi mobilních telefonů, zbytek firmy se 148letou historií se bude věnovat dodávkám zařízení pro telekomunikační operátory.
Historie firmy Nokia je tak pevně spjata s moderní Finskou historií, že po dlouhou dobu analytici varovali, že její úpadek může být pro budoucnost malé severské země fatální. Týdeník Economist dokonce tvrdí, že tak silná závislost země na jediné firmě nemá ve světě obdobu.
V době největší slávy Nokia vytvářela téměř pětinu finských vývozů, mezi lety 1997 a 2007 platila v průměru 23 % firemních daní. Šťastné sudičky se od společnosti ale odklonily v roce 2007, kdy Nokia zaspala dobu a nechala si ujet nový trend chytrých mobilních telefonů.
Od té doby to šlo s Nokií z kopce. Tržní hodnota Nokie se před oznámením transakce pohybovala kolem 15 miliard dolarů (zhruba 300 miliard Kč), v době boomu technologického sektoru v letech 1999 a 2000 ale činila až 250 miliard dolarů. V návaznosti na obchodní neúspěchy se musel telekomunikační gigant rozloučit během šesti let s dvěma pětinami svých zaměstnanců.
Podle sdělení obou firem, které obchod uskutečnily, zaplatí Microsoft za získané aktivity 5,44 miliardy eur (zhruba 140 miliard Kč). Cena akcií Nokie po zveřejnění dohody prudce stoupla, kolem poledne vykazovala nárůst o zhruba 40 procent.
Finská média jsou z transakce rozčarována a Kanaďana Stephena Elopa, který se v roce 2010 stal prvním zahraničním šéfem Nokie, označují za „trojského koně“. A to kvůli tomu, že přišel z Microsoftu, obhlédl Nokii, pomohl ji Microsoftu „spolknout“ a po splnění úkolu se do amerického softwarového gigantu vrací s tou nejcennější trofejí – podle některých komentátorů navíc získanou „za hubičku“.
Nokia je pro Finy srdeční záležitost
Nokia uvedla, že nyní plánuje, že kolem 32 000 lidí z jejích zhruba 90 000 zaměstnanců přejde pod společnost Microsoft, včetně asi 4700 pracovníků ve Finsku. Pocity mnoha Finů shrnul ministr zahraničního obchodu Alexander Stubb: „Pro mnoho Finů, včetně mne, jsou telefony Nokia součástí prostředí, ve kterém jsme vyrůstali. Řada prvních reakcí na tuto dohodu bude emocionální.“
Prodej Nokie není pro Finy jen záležitostí byznysu. Firma byla po dlouhé roky brána za symbol ekonomického vzestupu země po skončení Studené války. Již loni napsal deník Wall Street Journal, že „problémy Nokie se stávají potíží celého Finska“. Její pozvolný pád proto také již dlouhou dobu zaměstnával vedení finského hospodářství, které připravovalo plány na přesun Finů k jiným perspektivním oblastem výroby.
Finská vláda se v posledních letech usilovně snažila podporovat zakládání technologických start-upů, které mají vyplnit prázdné místo po upadajícím telekomunikačním gigantovi. Slouží k tomu zejména agentura financující technologické projekty Tekes, jejíž rozpočet dosahuje k 600 milionům eur (asi 15 miliard Kč) ročně.
Skandinávská země se již může pochlubit několika úspěchy na tomto poli. Patří mezi ně především společnost Rovio Mobile, jež se proslavila hrou pro mobilní telefony Angry Birds. O místo ve finské ekonomice ale bojují i firmy z jiných oborů – loďařství či chemického průmyslu.
Finská duše se nevzdává
A ani Nokii nemůže svět ještě odepsat. Za svou více než stoletou historii se dokázala tolikrát přeformovat, že prodej Microsoftu může být jen začátkem nové éry firmy, jež již před obdobím výroby mobilních telefonů proslula v papírenství, energetice či produkcí pneumatik, holínek a kabelů.
Není to ani měsíc, co vyšla kniha v Británii kniha „Ryby nemohou vidět vodu: Jak národní kultura může povznést nebo zničit vaši firemní strategii“, která jako jeden z hlavních případových studií nabízí právě vazbu Nokie a finské národní povahy.
Autoři v knize tvrdí, že rychlý vzestup firmy má kořeny ve finské povaze. Hlavními faktory úspěšného koktejlu byly tvrdá práce, poctivost, týmový duch, který dává překonávat překážky a preference faktů před emocemi. Jak se trh s mobilními technologiemi vyvíjel, stala se ale podle nich společnost obětí tradiční finské tendence k uzavřenosti a obezřetnosti k emocím, což ji vzdálilo od zákazníků.
Věřme však, že pozitivní rysy severského charakteru pomohou Nokii i pod americkým vedením překonat současné obtíže.
Autor: Marie Bydžovská, Euroskop