04.06.2013
Euroskop
Česká republika, Polsko, Slovensko a Maďarsko se staly klíčovými komponenty německého hospodářského úspěchu, jelikož mu poskytly dostatečné množství relativně levných, blízkých, kvalifikovaných a produktivních pracovníků, napsal v pondělí Financial Times.
Česká republika je 12. nejdůležitější obchodní partner Německa. A podobně jsou na tom i ostatní státy visegrádské skupiny (V4) – Polsko je 11., Maďarsko 16. a Slovensko 20. Počítána jako jeden celek je V4 významnějším obchodním partnerem než Francie, která stojí na čele států nejintenzivněji obchodujících s Německem.
Německo investovalo do visegradských zemí 72 miliard eur, které směřovaly do nejrůznějších oblastí od automobilového průmyslu, po maloobchod či reality. „Přímé německé investice tvoří více než 20 procent celkových zahraničních investic v ČR,“ upozornil premiér Nečas při návštěvě německého ministra hospodářství Philippa Röslera.
Na druhé straně asi třetina exportu ze zemí V4 jde do Německa a celé tři čtvrtiny do EU. Výkon nejen českého hospodářství tak do značné míry na úspěších západního souseda závisí.
I Financial Times píše o odvrácené straně ekonomického spojení Německa a zemí V4. Jakýkoliv propad v Německu se dříve či později odrazí i na výkonnosti České republiky a dalších zemí střední Evropy, což se projevilo při propuknutí krize v roce 2009. Finanční deník proto poukazuje i na snahu středoevropských zemí zbavit se ekonomické závislosti na západním sousedovi a diverzifikovat obchodní toky.
Autor: Euroskop