EU a Japonsko zahájí jednání o volném obchodu

26.03.2013
čtk

Nejvyšší činitelé Evropské unie a Japonska se dohodli na zahájení dvoustranných rozhovorů o vytvoření zóny volného obchodu. První kolo ambiciózních jednání by mělo začít příští měsíc, shodli se japonský premiér Šinzó Abe s předsedou Evropské komise Josém Barrosem a předsedou Evropské rady Hermanem Van Rompuyem.

Dohoda o volném obchodu mezi Evropou a Japonskem by spojila dva obchodní partnery, kteří se na celosvětové ekonomické produkci podílejí zhruba třetinou. V listopadu dali jednání zelenou ministři obchodu zemí EU. Plán je součástí snahy EU podpořit hospodářskou aktivitu dohodami o volném obchodu s předními světovými ekonomikami. EU se minulý měsíc dohodla na zahájení jednání o zóně volného obchodu se Spojenými státy.

Předpokládá se, že jednání budou trvat zhruba tři roky. Japonsko se v nich bude snažit získat snadnější přístup na evropské trhy automobilů, elektroniky a investic. Evropané budou usilovat o otevření japonských trhů potravin, automobilů a železničních zařízení. Evropská komise předpovídá, že volný obchod mezi oběma ekonomickými mocnostmi vytvoří v Evropě 400 tisíc nových pracovních míst a výkon ekonomiky obou stran zvýší o téměř jedno procento.

Pro Japonsko je EU třetím největším exportním trhem po Spojených státech a Číně, pro Evropu je Japonsko na sedmém místě ve vývozu. Japonsko už na řadu druhů zboží z EU uplatňuje nízká nebo nulová cla, a skutečným přínosem by tak pro evropské firmy mělo být zmírnění zvláštních regulačních bariér, které se týkají prakticky všeho od hudby po automobily.

Japonsko po prosincovém nástupu Abeho pravicové vlády k moci signalizuje hlubší otevírání se světu. Abe tento měsíc oznámil, že Japonsko se hodlá zapojit do rozhovorů o vytvoření pacifické zóny volného obchodu, takzvaného Transpacifického partnerství (TPP), které vedou Spojené státy a dalších deset zemí. Abeho vláda rovněž umožnila dvěma evropským firmám zúčastnit se tendru na výstavbu nové železnice v Tokiu.

Plán naráží zejména na odpor evropských automobilek. Ty se obávají, že dohoda s předním světovým výrobcem automobilů by mohla jejich odvětví poškodit, a nevěří, že Japonsko v tomto klíčovém sektoru svůj trh skutečně otevře. „Jsme hluboce skeptičtí. V Japonsku není jediný zahraniční výrobce (automobilů), takže reálně není vstup na tento trh možný,“ řekl agentuře Reuters viceprezident automobilky Ford Stephen Biegun. Evropská cla na japonská auta jsou sice vyšší, dovozu aut z EU však brání řada překážek v čele se specifickými bezpečnostními a ekologickými normami.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek