19.10.2012
čtk
O omezení určitých reklamních praktik dnes rozhodl Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku. Napříště budou zakázány reklamní soutěže o ceny, které adresátovi rovnou sdělují, že už vyhrál. Platí to přinejmenším pro výhry, které s sebou nesou výdaje – například když musí příjemce kvůli nim telefonovat, posílat textové zprávy nebo hradit jiné poplatky. Oznámila to agentura DPA.
Verdikt padl v konkrétním případě, kdy několik firem ve Velké Británii rozesílalo pohlednice, stírací karty a další reklamní přílohy. Jejich příjemci už vyhráli, oznamovalo se na nich. Adresáti byli sice zároveň informováni o výdajích, které jsou s tím spojené, například při navázání kontaktu; nedozvěděli se už ale, že část těchto peněz šlo přímo reklamním firmám.
Některé ceny byly pro vítěze spojeny s nezanedbatelnými výdaji, například 399 librami ( zhruba 12.000 korun) za okružní plavbu. Svými lákavými nabídkami se firmy chtěly dostat k osobním údajům lidí, aby jim buď cíleně zasílaly reklamní materiály nebo tyto informace dále prodávaly.
Takové agresivní reklamní praktiky jsou zakázány, rozhodli soudci – a to i v případě, že nabízené možnosti kontaktu příjemce jsou bezplatné. O jednotlivých případech ale musejí rozhodnout národní soudy.
Autor: Euroskop