Ramsauer odmítl nároky leteckých společností kvůli sopce

22.05.2010
čtk

Německý ministr dopravy Peter Ramsauer dnes odmítl požadavky leteckých společností na odškodnění za dubnovou týdenní uzavírku leteckého provozu nad Evropou kvůli popelu z islandské sopky. Podobné požadavky označil za „zcela nepodložené“. Zdůraznil však potřebu urychleně přijmout závazná celoevropská pravidla pro stanovení hraničních koncentrací sopečného popela a pro uzavírání letišť jako velmi naléhavé. Napsala to agentura APA.

Unijní mechanismy při řešení problematiky sopečného popílku ve vztahu k letecké dopravě zkrátka a dobře selhaly, prohlásil Ramsauer v rozhovoru s novináři v Berlíně.

Podle něj patří v určité míře k unijnímu svérázu, že neexistuje jednotný evropský proces pro překonání krize způsobené vulkanickým popelem. Nyní jde o to, do schůzky ministrů dopravy EU 24. června stanovit jednotné postupy měření, jednotné meteorologické standardy a jednotné mezní hodnoty popílku v ovzduší pro stanovování bezpečnosti letecké přepravy, zdůraznil.

Rozhodně se však postavil proti tomu, aby letecké společnosti byly odškodňovány z veřejných prostředků za náklady, které jim vznikly zrušením letů kvůli sopečnému popelu v ovzduší. Nic takového přirozeně nebude, řekl s tím, že to už leteckým společnostem sdělil.

Poukázal na to, že v roce 2005 byl vypracován plán měření obsahu popílku ve vzduchu (Volcanic Ash Contingency Plan), který byl v září 2009 za využití připomínek leteckých společností přepracován. Nikdo přece po mně nemůže chtít, abych, když dodržuji daná pravidla, hradil škody leteckým společnostem, které tato pravidla porušují, ačkoli si je právě samy přepracovaly, uvedl ministr.

Ramsauer kritizoval také Evropskou komisi za to, že odškodnění leteckých společností označila za jednu z priorit.

Jako první evropský letecký úřad po zkušenostech s dubnovým chaosem stanovil přípustné limity sopečného popela v ovzduší britský orgán letového provozu CAA, a to na 2000 mikrogramů v litru vzduchu.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek