WTO rozhodla ve sporu o subvence pro Airbus

24.03.2010
čtk

Světová obchodní organizace (WTO) včera předala obchodním misím Spojených států a Evropské unie v Ženevě konečný nález k americké žalobě na vládní subvence pro evropského leteckého výrobce Airbus. Evropská firma sice kritiku prozatím důvěrné zprávy vůči svým subvencím bagatelizovala, podle informovaných zdrojů agentur Reuters a AP se však nález shoduje s převážně kritickým vyzněním vůči Evropě z předběžné zprávy z loňského září.

Celý spor, který se stal dosud největším transatlantickým obchodním střetem, však dnešním nálezem zdaleka nekončí. Ženevská organizace ještě musí vydat stanovisko k protižalobě EU na vládní podporu Boeingu, amerického konkurenta Airbusu, což se čeká do konce června. Obě strany se navíc proti nálezům WTO zřejmě odvolají, což spor protáhne o další měsíce, ne-li roky.

Zpráva zatím publikována nebude a obě strany jsou povinny ji držet až do oficiálního zveřejnění po několik týdnů v tajnosti. Podrobnosti z ní však již začaly unikat na veřejnost a obě strany budou chtít celou debatu ovlivnit ve svůj prospěch. Ve sporu o subvence jde o dominanci na světovém trhu civilních letadel, jehož hodnotu během příštích 20 let Airbus i Boeing odhadují na zhruba tři biliony dolarů.

Skupina EADS, která je mateřskou společností Airbusu, již vydala prohlášení, v němž přiznává, že zpráva WTO zjistila ze strany evropských vlád jistý prvek subvencování. WTO však podle EADS odmítla 70 procent amerických tvrzení a zamítla žádost USA o možnost zavést nápravná opatření v podobě sankcí. Mluvčí Airbus Maggie Bergsmaová uvedla, že Airbus vnesl na světový trh letadel konkurenci a zajistil aeroliniím náležitý výběr.

Státy EU prý musí do 90 dní ukončit exportní subvence

Informovaný zdroj agentury Reuters uvedl, že podle WTO byla finanční podpora EU pro Airbus v mnoha případech nelegálním subvencováním. Rozhodčí panel vyzval členské státy EU, aby do 90 dní ukončily veškeré exportní subvence, které WTO označila ve všech případech za nelegální. Bez konečného termínu pak vyzval k odstranění dalších žalovatelných podpor, které USA a Boeing poškozují.

Panel došel k závěru, že úvěry od Evropské investiční banky nebo odepsání firemního dluhu vůči Německu subvencemi nebyly, uvedl zdroj. Naproti tomu za nelegální podporu označil další formy podpory včetně výdajů na infrastrukturu, vlastnictví akcií, kapitálových injekcí a některých výdajů na výzkum a vývoj.

Oba výrobci se vzájemně obviňují, že jejich vlády dotují výrobu letadel u konkurentů miliardami eur a dolarů. Spojené státy uvádějí, že Airbus dostal během dvou desetiletí od Francie, Německa, Británie a Španělska formou nízkoúročených úvěrů v objemu 205 miliard dolarů a v dalších výhodách nepovolenou státní pomoc. EU po stížnosti USA kontrovala předaním vlastní stížnosti na údajnou americkou podporu Boeingu, která například tvrdila, že Washington pomáhá i tím, že má mnohem vyšší vojenské zakázky než Evropa.

Spor bude zřejmě pokračovat i po uzavření případu

Rozhodci WTO v zářijové zprávě označili řadu amerických stížností na evropskou podporu Airbusu za oprávněné a žalovatelné. Uvedli však, že jejich nález ohledně subvencí Airbusu se netýká budoucích podobných programů, zejména vývoje nového letounu Airbusu A350.

Znamená to zřejmě, že spor bude pokračovat i po uzavření projednávaného případu. Německo již přislíbilo na A350 subvence podobného typu jako ty, které Boeing napadl. Americká firma to označila za výsměch rozhodnutí WTO a pravidlům globálního obchodního systému.

Američtí a evropští činitelé již předem naznačili, co bude zpráva obsahovat a co má znamenat. Podle Washingtonu prokáže, že Airbus poškozoval americký průmysl a jeho zaměstnance, zatímco Evropa zdůrazňovala, že dnešní zpráva bude jen jednou částí dlouhého procesu.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek