10.03.2010
čtk
Evropský výrobce letadel Airbus čtyři roky doufal, že se mu konečně podaří prolomit ledy a uspět v mnohamiliardové zakázce na výrobu tankovacích letadel pro americkou armádu. Od svého amerického partnera Northrop Grumman se ale dozvěděl, že uspět může jen těžko, a snahu tedy vzdal. Podle komentáře listu Financial Times (FT) je Evropa tak trochu naivní, když si myslí, že strategickou záležitost, jako je obrana země, Američané svěří zahraniční firmě.
Američtí výrobci letecké techniky mají tradičně tři oblasti, na které si nenechají sáhnout. První z nich jsou izraelské vlajkové aerolinky El Al, které mají ve flotile samé boeingy a dopravní letadla jiných značek prostě nekupují. Druhým teritoriem je Japonsko, kde aerolinky rovněž kupují hlavně boeingy, jen tu a tam se objeví airbus. Třetí oblastí je samozřejmě obranný trh v USA, kde vláda utrácí miliardy dolarů.
Místo airbusů tak přes Atlantik létají urážky, jimiž se politici z USA i z Evropě začali častovat, podle FT mnohdy i s falešným úsměvem na tváři. Ve hře totiž bylo příliš mnoho – zakázka na tankovací letadla měla hodnotu asi 50 miliard dolarů (zhruba 947 miliard Kč). Chladnou tvář si možná trochu překvapivě zachoval hlavní aktér, tedy šéf společnosti EADS Louis Gallois, jehož podnik o zakázku přišel. Poraženým podle něj není EADS, ale především americký daňový poplatník.
EADS měl přitom zakázku nadosah. Spojené státy výběrové řízení vyhlásily už krátce po roce 2000 a později vybraly Boeing. Ukázalo se však, že proces doprovázely podivné okolnosti, a Kongres tak celý tendr raději zarazil. Do hry vstoupil koncern EADS a aby měl větší šanci na úspěch, přibral k sobě v roce 2007 americkou zbrojovku Northrop Grumman. O rok později Spojené státy rozhodly, že zakázku dostane EADS. Boeing ale vznesl námitky, politici je vyslyšeli a vypsali celou soutěž znovu.
Když asi před měsícem Pentagon zájemce vyzval, aby předložili konečnou verzi své nabídky, Northrop/EADS nabyly dojmu, že podmínky soutěže jdou na ruku Boeingu. Americká vláda totiž skoro ve všem preferuje cenu, kde EADS s Northropem nemohou konkurovat. Jejich letadlo je větší a asi o 20 procent i dražší. Jak píše FT, tankovací Airbus A330 je ve světě obecně považován jak za modernější, tak za schopnější obstát v konkurenci, což ale v Americe asi nehraje roli.
Autor: Euroskop