20.02.2010
čtk
Evropská unie se dnes neshodla na společné podpoře výroby elektrických aut. O ni usilují některé státy v čele s Francií, Španělskem a Portugalskem. Další země včetně Česka však nechtějí podporovat jen jednu ekologickou technologii a chtějí dát prostor i dalším. Novinářům to dnes po jednání ministrů průmyslu EU s eurokomisařem pro průmysl a podnikání Antoniem Tajanim řekl náměstek českého ministra průmyslu Martin Tlapa.
My si myslíme, že by firmy měly umět samy nabídnout takové technologie, které se uplatní na trhu a které naplní ten cíl, který máme všichni. Aby byla chytrá auta, která budou mít nízkou spotřebu, a nízké emise CO2. Tohle je asi hlavní závěr, ale je skupina zemí, vedená Francií, Španělskem a Portugalskem, které prosazují, aby se přijala opatření na podporu té jedné technologie, což zatím nebylo přijato, uvedl Tlapa.
Automobilky, jež působí na území Česka, zatím žádnou větší výrobu elektromobilů vůbec neplánují. O podobném projektu v současnosti uvažuje prakticky jen energetický gigant ČEZ, který chce do roku 2012 nakoupit a otestovat v městském provozu zhruba 50 až 100 elektrických automobilů. Podle Tlapy ovšem zájmy českých firem rozhodování českého státu neovlivňují.
Není to názor (malá podpora elektrických aut) jenom Škodovky nebo jiných automobilek, protože na druhé straně můžete říct, že ČEZ by mohl mít zájem na tom, aby stát podporoval určité technologie. To znamená, že pozice (české vlády) je neutrální, doplnil Tlapa.
Mezi hlavní konkurenty aut na elektřinu patří především vozy s hybridním pohonem, která kombinují benzinový pohon s elektrickým, automobilky ovšem zkoumají i možnosti pohonu na vodík a spíše mezi rarity patří vozy s pohonem na stlačený vzduch. Elektromobily by ovšem v blízké budoucnosti mohly získat proti svým konkurentům značnou výhodu. ČTK má k dispozici francouzsko-německý návrh, který počítá s vytvořením pracovní skupiny, jež bude mít za cíl standardizaci a vývoj elektrických a hybridních automobilů. Návrh tak vzešel od dvou největších a ekonomicky nejsilnějších států Evropy.
Někteří experti očekávají, že elektrické a hybridní vozy by mohly v roce 2020 tvořit až pětinu evropského trhu s novými auty. Aby se Evropská unie stala v tomto oboru lídrem, tak musí překonat technologické, ekonomické a regulatorní překážky, uvádí návrh.
Španělsko, které v současnosti Evropské unii předsedá, chce, aby v největších evropských městech do roku 2014 jezdil nejméně jeden milion elektromobilů. Jen německá vláda by na území Německa ráda stejného cíle dosáhla do roku 2020. Výrobu elektrických vozů v EU podporuje třeba i Dánsko, Rakousko, Belgie, Kypr, Řecko, Irsko, Polsko a Švédsko. Je to dobré pro peněženky lidí, dobré pro evropskou zaměstnanost a z ekologického hlediska je to dobré i pro celou planetu, řekl novinářům před časem španělský ministr průmyslu Miguel Sebastian.
Jeho slova ovšem zpochybňují ekologičtí aktivisté. Podle nich auto jezdící na elektřinu není automaticky šetrnější k životnímu prostředí. V Evropě totiž v současnosti prakticky neexistují takzvané chytré elektrické sítě, jež by zajistily, aby auta byla nabíjena z čisté energie, kterou vyrobí například solární či větrné elektrárny. Jejich připojení k síti, kam dodávají elektřinu i uhelné elektrárny, by tak mohlo mít přesně opačný efekt. Výroba elektromobilů by navíc nijak nenutila automobilky snižovat spotřebu běžných aut.
Desetiprocentní podíl elektrických aut na celkových prodejích by mohl vést ke 20procentnímu zvýšení spotřeby pohonných hmot a emisí oxidu uhličitého v automobilovém průmyslu v EU, uvádí zpráva ekologické organizace Friends of the Earth. Podle ní je prakticky jedinou možností k podpoře elektrických vozidel právě existence chytrých energetických sítí.
Autor: Euroskop