Belgické dráhy spojují pondělní neštěstí i s normami EU

17.02.2010
čtk

Belgická železniční společnost SNCB, kritizovaná po pondělní tragické srážce vlaků kvůli pomalému zavádění automatických brzdících systémů, včera označila za původce této pomalosti Evropskou komisi. Ta na to reagovala břitkým odmítnutím.

Nehoda si vyžádala 18 mrtvých a 125 raněných. První předběžné informace o možné příčině hovořily o přehlédnutí červeného světla jedním ze strojvůdců. Jeden strojvůdce je mezi mrtvými.

Agentura AFP napsala, že už v pondělí se objevilo tvrzení, že spíš než individuální chyba jsou za neštěstím nedostatečné investice do zajištění bezpečnosti železničního provozu.

Luc Lallemand, šéf společnosti Infrabel, jež spravuje belgickou železniční síť, zdůraznil, že vlak, jehož strojvůdce je podezřelý z přehlédnutí červené, nebyl vybaven systémem, který by zajistil automatické zastavení. Jeho slova vylučovala údržbu trati (kterou má na starosti Infrabel) jako možnou příčinu a obrátila pozornost na SNCB.

Prezident SNCB Marc Descheemaecker v reakci na to poukázal na pomalost harmonizace evropských regulí týkajících se automatického brzdění. V souladu s těmito regulemi měl být tento systém zaváděn na belgických drahách jen postupně v letech 2006 až 2013.

Mluvčí Komisaře pro dopravu včera řekla, že obviňování, které jsme si ráno přečetli, není vůbec podložené. Nejmenovaný expert komise pak zdůraznil, že komise belgickému státu nebo SNCB absolutně nebránila v zavedení nějakého národního bezpečnostního systému. Zdůvodňování neštěstí v podání SNCB je podle něho neudržitelné, protože Evropská komise není zapojena do rozhodování o bezpečnostním materiálu montovaném na vlacích – to je na rozhodnutí každého státu.

Mluvčí SNCB však AFP řekla, že Evropská unie rozhodla o jedné normě a pak ji nahradila jinou. SNCB a Infrabel se pak rozhodly uplatnit výkonnější normu, která by umožňovala belgickým vlakům jezdit v jiných zemích. To evidentně přispělo ke zpoždění v instalaci těchto systémů, řekla mluvčí, ale zároveň přiznala, že tu bylo také určité zpoždění v investicích.

Strojvůdci SNCB s poukazem na obtížné pracovní podmínky, které podle nich mohou k takovým neštěstím přispívat, vyhlásili na dnešek divokou stávku. Výzva ke stávce byla široce respektována. Velké odborové svazy ji sice nepodpořily, ale vyslovily pro ni pochopení.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek