15.10.2009
Euroskop
Česká vláda jednomyslně považuje Lisabonskou smlouvu i její jednotlivá ustanovení za slučitelné s ústavou. Před Ústavním soudem v Brně bude 27. října 2009 hájit její stanovisko ministr pro evropské záležitosti Štefan Füle. Vláda připoměla, že soud již jednou soulad Lisabonské smlouvy posuzoval, a to s negativním výsledkem.
Skupina sedmnácti senátorů se 29. září 2009 obrátila na Ústavní soud. Je to již podruhé, co se soudci v Brně musí dokumentem zabývat – loni 26. listopadu rozhodli, že šest částí LS, na které si senátoři stěžovali, není v rozporu s českou ústavou.
Návrh skupiny senátorů na posouzení souladu LS s ústavním pořádkem z 29. září 2009
První stížnost kritizovala oblast předání některých pravomocí na evropskou úroveň, možnost měnit způsob rozhodování v Radě EU z jednomyslného na většinový (ztráta práva veta pro členské státy) nebo způsob uznání Listiny základních práv EU a její právní závaznost pro Česko. Ve všech bodech ÚS stanovisko senátorů odmítl.
Nyní senátoři zpochybnili u ÚS nejen Lisabonskou smlouvu, ale také soulad Římských smluv a Maastrichtské smlouvy s českou ústavou.
Vláda toto stanovisko odmítá. Jeden z bodů senátní stížnosti navíc považuje za neopodstatněný a k jednomu z bodů (irské záruky) se podle ní nemůže český ústavní soud vůbec vyjádřit.
Poslanecká sněmovna schválila Lisabonskou smlouvu 18. února 2009. Senátoři přidali souhlas 6. května. Smlouvu zatím odmítá podepsat prezident Václav Klaus.
Stanovisko vlády ke 4 bodům senátní stížnosti na Lisabonskou smlouvu |
Část I. podle názoru vlády postrádá ústavněprávně relevantní argumentaci a navozuje dojem, že se navrhovatelé pouze snaží přesvědčit Ústavní soud o svých právně-politických úsudcích. Pokud jde o přezkum smluv, jež jsou Lisabonskou smlouvou měněny, došla vláda k názoru, že ústavní přezkum starších, a v současnosti již platných zakládajících smluv, je formálně nepřípustný, a jako celek lze tedy přezkumu podrobit pouze ustanovení zakotvená v Lisabonské smlouvě nově. Vláda je přesvědčena, že ve smyslu argumentace první části návrhu je Lisabonská smlouva s českým ústavním pořádkem v souladu a není ani v rozporu se základní charakteristikou České republiky jako svrchovaného a demokratického právního státu. |
Druhá část se týká souladu některých konkrétních ustanovení Smlouvy o Evropské unii ve znění Lisabonské smlouvy s ústavním pořádkem. Navrhovatelé poukazují zejména na jejich přílišnou obecnost a nedostatečnou srozumitelnost. Vláda tento názor nesdílí. Slovní spojení použitá v textu Lisabonské smlouvy se řadí do kategorie tzv. „neurčitých právních pojmů a běžně se užívají i v jiných mezinárodních smlouvách. Ani v případě druhé části podání vláda neshledává nesoulad mezi napadenými ustanoveními Lisabonské smlouvy a ústavním pořádkem ČR. |
Třetí část podání pak zpochybňuje konkrétní ustanovení týkající se azylové a imigrační politiky. Dále si skupina senátorů v této části vyhrazuje právo doplnit návrh na posouzení o případné další ustanovení. Vláda je toho názoru, že Ústavní soud by měl zvážit, zda navrhovatele v tomto smyslu neomezuje zásada koncentrace a zdůrazňuje, že i z hlediska práv účastníků není žádoucí, aby řízení bylo možné neustále protahovat předkládáním dalších a dalších doplnění. K samotnému návrhu pak konstatuje, že navrhovatelé opomíjejí systematický a komplexní výklad napadených ustanovení, a to včetně těch pasáží smluv, které jejich argumentaci vyvracejí. Z výše uvedených důvodů se vláda přiklání k názoru, že tvrzení navrhovatelů jsou v této části zjevně neopodstatněná. |
Ve čtvrté a poslední části návrhu pak senátoři žádají Ústavní soud, aby konstatoval, že tzv. „irské záruky schválené hlavami států a vlád na červnové Evropské radě jsou mezinárodní smlouvou podle čl. 10a Ústavy ČR a jako takové vyžadují souhlas obou komor Parlamentu ČR. Vláda uvádí, že k takovému projednání není Ústavní soud věcně příslušný. Není možné, aby Ústavní soud autoritativně konstatoval pravdivost či nepravdivost tvrzení navrhovatelů. Soud v rámci daného řízení může pouze přezkoumávat soulad mezinárodních smluv s ústavním pořádkem ČR. Již podle dřívějšího vyjádření vlády jsou navíc tzv. „irské záruky smlouvou vládního charakteru, která má pouze interpretativní význam a na Lisabonské smlouvě, jak sama uvádí, naprosto nic nemění. |
Autor: Euroskop