Francouzské automobilky jsou na konci recese

20.09.2009
čtk

Francouzský automobilový průmysl je rok od vypuknutí ekonomické krize z nejhoršího venku. S napětím očekává oživení evropského trhu v druhé polovině letošního roku, a to navzdory konci šrotovného v sousedním Německu. Toto opatření na podporu prodeje nových vozidel na domácí půdě potrvá déle, a to až do konce příštího roku, aby se prodej příliš rychle opět nepropadl.

Krize se loni na podzim ve Francii promítla právě do výrazného poklesu prodeje aut. Automobilky hromadily výrobu ve skladech a hrozily propouštěním zaměstnanců a stěhováním výrobních linek do oblastí s levnější pracovní silou. V době, kdy se jim přestalo kvůli ochrnutí činnosti bank dostávat likvidních prostředků, musel zasáhnout francouzský stát.

Nabídl automobilkám balíček v hodnotě šesti miliard eur (zhruba 153 miliard Kč) v podobě zvýhodněných půjček rozvržených do pěti let výměnou za závazek, že v tomto období nebudou propouštět a uchovají továrny na francouzském území.

Podobně jako v jiných zemích zavedla Francie šrotovné, tedy bonus ve výši 1000 eur (asi 25.000 korun) při koupi nového vozidla výměnou za sešrotování minimálně deset let starého automobilu. Program, který k 3. září zajistil prodej 338.000 vozů, bude trvat i v příštím roce. Příspěvky se ale budou snižovat zhruba po třetinách.

Francouzská vláda přitom původně odhadovala, že bonusy vyjdou rozpočet na 220 milionů eur, tedy, že si lidé v tomto programu do konce roku pořídí 220.000 aut. Dalších 520 milionů musel už francouzský stát zaplatit za ekologické bonusy.

Automobilové odvětví, které zaměstnává přímo či nepřímo desetinu aktivního obyvatelstva, patřilo k vůbec nejvíce postiženým. A to natolik, že francouzský prezident Nicolas Sarkozy si dovolil rýpnout počátkem roku do České republiky, že se v ní vyrábějí francouzská auta a nepřímo tak naznačil, že kvůli tomu ubývá pracovních příležitostí ve Francii.

Subdodavatelé automobilek jsou na tom ještě hůře – například domácí výrobce pneumatik Michelin propustil 1000 lidí a dalším tisícům vyhození na dlažbu hrozí. Jeho německý konkurent Continental výrobu ve Francii úplně vzdal, čímž odstartoval i násilné projevy rozčarovaných dělníků, kteří se také v dalších zavírajících se továrnách dopouštěli škod na majetku.

Francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën hospodařila v prvním pololetí s čistou ztrátou 962 milionů eur (24,6 miliardy Kč) po zisku 733 milionů eur před rokem. Společnost očekává ztrátu rovněž v celém letošním roce poté, co loni prodělala 343 milionů eur.

Renault zaznamenal v prvním pololetí ztrátu 2,7 miliardy eur a pokles prodeje téměř o čtvrtinu. Kvůli ekonomické krizi byl na začátku roku nucen ustoupit od některých svých cílů a zaměřit se na snížení zásob svých neprodaných vozidel. Přesto prodej automobilky za první pololetí klesl o 23,7 procenta. V druhém pololetí plánuje zvýšit svou výrobu o 164.000 vozů.

Můžeme si opět půjčovat za příznivé úroky, investice se rozjíždějí a cenné papíry na burzách jdou opět nahoru, prohlásil nedávno šéf Renaultu Carlos Ghosn. Nyní je prý automobilový průmysl přibližně na konci recese a na definitivní zlepšení situace v Evropě bude nutné počkat až na konec příštího roku nebo začátek roku 2011. Vyjádřil také naději, že konsorcium Renault-Nissan, které spolupracuje s ruským AvtoVAZem, se ocitne v budoucnu mezi třemi nejsilnějšími hráči na světovém trhu.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek