26.04.2009
čtk
Vstup České republiky do Evropské unie znamenal před pěti lety významný přelom v příjezdovém cestovním ruchu. Ve vstupním roce 2004 přijelo meziročně o jeden milion více turistů z ciziny, především z Německa a dalších zemí původní patnáctky. Počet turistů díky tomu poprvé překročil šest milionů. Nyní se však sektor cestovního ruchu po tučných letech potýká s krizí a turistů ze západu ubývá.
Vstup do unie znamenal pro Českou republiku velkou reklamu. Definitivně se v západní Evropě zbavila pověsti země, která je sice krásná, ale stále spojená s přívlastkem postkomunistická, uvedl analytik cestovní ruchu Jaromír Beránek. Po vstupu do unie se prý do ČR vydali i turisté, kteří se předtím cesty za bývalou železnou oponu obávali.
Beránek zmínil i další trend, který se od vstupu do unie začíná prosazovat. Zpočátku přijížděly především organizované skupiny, nyní naopak míří do tuzemska většina turistů individuálně.
Milionový skok v počtu turistů nemá v minulosti obdoby. Podobně se české členství v EU projevilo i na pasažérských statistikách pražského letiště. Jak připomněl Beránek, od roku 2004 se datuje větší expanze nízkonákladových společností v Ruzyni. Tržní podíl takzvaných low-cost dopravců v Praze vzrostl z necelých deseti procent v roce 2003 na loňských 23 procent.
Takzvané zlaté časy si podnikatelé v cestovním ruchu užívali až do loňského roku. Již v létě však mluvil šéf agentury CzechTourism Rostislav Vondruška o jejich konci. Důvodem je kromě krize především velký převis nabídky ubytovacích kapacit nad poptávkou. Praha přilákala v minulých letech velké světové hotelové řetězce, které se nyní potýkají s až čtyřicetiprocentním propadem obsazenosti.
Ubytovací kapacity v Praze jsou díky předchozímu boomu mnohem vyšší než ve srovnatelných městech. Statistický úřad eviduje nyní zhruba 80.000 lůžek v ubytovacích zařízeních, v Mnichově jich je necelých 50.000, podobné je to například ve Vídni a Barceloně.
Podle prezidenta hotelové asociace Pavla Hlinky jsou nejvíce postiženy tříhvězdičkové hotely, neboť čtyřhvězdičkové hotely se klientům podbízejí cenou, a stahují tak klienty z nižších segmentů ubytování.
Autor: Euroskop