25.03.2009
čtk
Druhý nejvyšší soud EU potvrdil dřívější rozhodnutí, které firmě Anheuser-Busch brání v registraci obchodní značky „Budweiser“ v Evropské unii. Proti rozhodnutí soudu se Američané mohou do dvou měsíců podat odvolání. O značky „Budweiser“ či „Bud“ se oba pivovary dlouhodobě sváří na různých světových trzích.
Anheuser-Busch požádal o registraci značky v EU před více než deseti lety. Budějovický Budvar se ale proti tomuto kroku amerického pivovaru, který loni koupila belgická skupina Inbev, postavil. Úřad pro harmonizaci na vnitřním trhu (OHIM) pak podpořil námitky českého pivovaru. Americký konkurent se odvolal – nejprve k OHIM a následně pak i k druhému nejvyššímu soudnímu dvoru EU.
Soud potvrdil rozhodnutí OHIM nezapsat výraz ‚Budweiser‘ jako ochrannou známku společenství ve prospěch amerického pivovaru Anheuser-Busch zejména pro pivo, uvedl tribunál v prohlášení. Právo na obchodní užívání výrazu ‚Budweiser‘ pro pivo již totiž bylo přiznáno v Německu a Rakousku českému pivovaru Budějovický Budvar, píše se také v textu.
Pivovar v Budějovicích, který němečtí přistěhovalci pojmenovali Budweiser, byl založen v roce 1895. Americký Anheuser-Busch ale zavedl svoji vlastní americkou značku Budweiser v roce 1876. Oba pivovary bojují o značku Budweiser a její různé obměny již více než 100 let. Většina sporů ale spadá do nedávných let, kdy Budvar zvýšil export.
Anheuser-Busch chtěl v roce 1996 zapsat spornou známku pro různé druhy piv a sladové alkoholické i nealkoholické nápoje. Budějovický Budvar argumentoval mimo jiné staršími mezinárodními ochrannými známkami a označeními, které už měl zapsány. OHIM to uznal a shledal, že výrobky uvedené v přihlášce amerického pivovaru jsou v podstatě shodné s výrobky, kterých se týká starší ochranná známka českého podniku.
Soud konstatuje, že Budějovický Budvar předložil reklamní materiály a faktury týkající se starší ochranné známky, adresované klientům v Německu a Rakousku za účelem uvádění piva na trh během pěti let předcházejících zveřejnění přihlášky ochranné známky společenství Anheuser-Busch. Soud uvádí, že tyto reklamní materiály a faktury představují důkaz o tom, že
český pivovar starší ochrannou známku skutečně užíval, uvedl lucemburský tribunál ve zdůvodnění svého rozhodnutí.
Autor: Euroskop