03.09.2008
čtk
Smlouvu o výstavbě nového mostu přes baltskou úžinu Fehrmarn Bält dnes v Kodani podepsali dánská ministryně dopravy Carina Christensenová a její německý protějšek Wolfgang Tiefensee. Nový dvacetikilometrový most, který spojí Německo s Dánskem, bude hotov v roce 2018. Mezi německým Puttgardenem a dánským Rödby nahradí stávající trajektovou dopravu.
Na rozdíl od nedávno otevřeného Öresundského mostu mezi Dánskem a Švédskem, který vlastní společné dánsko-švédské konsorcium, bude most přes Fehrmarn Bält především dánskou záležitostí. Vlastnit jej bude dánský stát, a to prostřednictvím státního podniku. Ten si na výstavbu půjčí peníze na mezinárodním trhu, garantem úvěru bude dánský stát. Náklady na most by měly podle dosavadních propočtů dosáhnout výše 33 miliard dánských korun, což je asi 100 miliard korun.
Podobně jako další dva velké mosty v Dánsku, zmíněný Öresundský most a most Store Bält, spojující dánské ostrovy Själland a Fyn, bude provoz mostu Fehrmarn Bält financován z poplatků jeho uživatelů. Půjčky by se tak měly podle plánů splatit za 26 let provozu. Po mostě Fehrmarn Bält povede čtyřproudová dálnice a obousměrná železniční trat. Řidiči most přejedou za 12 minut.
Dnešní dánsko-německou smlouvu musí ještě definitivně potvrdit parlamenty obou zemí. Budovat se začne nejdříve v roce 2012. Do té doby je nutné provést řadu průzkumných prací, například studie o geotechnických a ekologických souvislostech stavby a o budoucím vlivu mostu na lodní dopravu v oblasti.
Autor: oez