11.02.2008
MaM.CZ
Reklamu na automobily s největší pravděpodobností nemine (samo)regulace. Podle EU by totiž měla přispívat k podpoře snižování emisí CO2.
Marketingová oddělení automobilek čekají, co nakonec vznikne z plánu evropského komisaře Stavrose Dimase, který chce, aby automobilky na trhu EU mnohem více komunikovaly faktory, jako jsou spotřeba paliva nebo emise výfukových plynů svých produktů. Reklama na auta by se tak mohla začít podobat krabičkám cigaret. U nich je nezbytné, aby 30 procent jejich přední strany pokrývalo povinné obecné varování ve smyslu „Kouření poškozuje zdraví“. Příchod podobného pravidla pro reklamu na auta je vcelku pravděpodobný. Evropský parlament v tomto smyslu už před několika měsíci přijal rozhodnutí, které sice není pro evropskou komisi závazné, ale podle něhož by na 20 procentech reklamní plochy mělo být uvedené varování. Tento krok tehdy vzbudil velký rozruch v automobilkách a v médiích a jasně ukázal, kterým směrem vítr vane.
Koncem března se ukáže
Komisař Dimas vyzval automobilky k dialogu a k návrhu samoregulačních opatření pro jejich reklamu. Evropský svaz výrobců automobilů ACEA by měl do konce března návrh takovéhoto opatření předložit. Očekává se však, že Acea se pokusí přijetí opatření platného pro celou EU zabránit tím, že bude poukazovat na existenci úpravy podmínek reklamy v jednotlivých členských státech. Právě proto nyní také dokončuje analýzu právních předpisů v každém ze států patřících do EU. I přes zdržovací taktiku výrobců automobilů se neočekává, že by Evropská komise sáhla k regulaci automobilové reklamy pomocí směrnice. Přesto chce evropský komisař Stavros Dimas reklamu použít jako nástroj v boji proti emisím CO2. Podle jeho názoru totiž reklama, ve které výrobci zdůrazňují výkony vozů, nepřispívá k podpoře poptávky po ekologicky příznivějších alternativách. Tuto poptávku ale podporuje stále stoupající cena paliv a spotřeba se tak stala jedním z nejdůležitějších faktorů, podle nichž se zájemce o nový vůz řídí. Například podle výsledků německé výzkumné agentury Puls dbá 69 procent zákazníků (na německém trhu) na spotřebu vozu. Tu předčí pouze dva faktory: pořizovací cena a spolehlivost automobilu.
Auta jako cigarety? Reklamu na automobily zřejmě čeká (samo)regulace. Bude muset varovat před neekologičností.
Autor: Pavel Vlček