17.01.2008
HN.IHNED.CZ
Do sporu o prodej Maďarské ropné a plynárenské společnosti se zapojil Brusel.
/Od našeho spolupracovníka/
Maďarská vláda musí čelit obvinění z Bruselu, že brání svobodnému pohybu kapitálu, jednomu ze základních principů fungování Evropské unie. Důvodem sporu je Maďarská ropná a plynárenská společnost (MOL) a snaha zabránit, aby ji „pohltila“ rakouská firma OMV.
V tomto směru má MOL podporu maďarské vlády, která vloni na podzim prosadila v parlamentu zákon na „ochranu strategických podniků“. Zákon podpořila i opozice, která jinak neváhá vládu ostře kritizovat.
Nepřátelský krok
Když téměř před rokem rakouská OMV nejprve v tichosti chtěla skoupit akcie společnosti MOL a poté i veřejně oznámila, že by ráda získala rozhodující balík akcií, vypukla v Maďarsku málem panika.
Kroky rakouské firmy označili politici za „nepřátelský krok“. Argumentovali tím, že kvůli zásobování ropou a především plynem nelze připustit, aby strategickou maďarskou společnost de facto kontrolovala zahraniční firma, v které má navíc rakouský stát významný podíl.
Už tehdy se zdála tato argumentace podivná, třebaže v parlamentu vzápětí přijali zákon, který se týká nejen MOL, ale i ostatních velkých společností. Na jeho základě vedení firmy může zabránit či omezit nákup svých akcií zahraniční společností a jakoukoli transakci musí schválit valná hromada ještě před předložením návrhu. Výrazně se tak komplikuje vstup potenciálních zájemců do maďarských firem.
Po počáteční ostré debatě mezi Budapeští a Vídní se situace poněkud uklidnila. OMV dokonce stáhla své celostránkové inzeráty, v nichž „volala“ po spolupráci, z maďarského tisku a společnost MOL na druhé straně přestala jednoznačně odmítat toto „manželství“, v němž nechtěla hrát druhé housle.
Brusel vstoupil do hry
Do hry však vstoupil Brusel: Charlie McCreevy, komisař pro vnitřní trh, poslal do Budapešti své výhrady vůči postupu Maďarska. Vláda měla na odpověď dva měsíce, které uplynuly počátkem tohoto týdne. Nic se však nestalo.
Ministryně zahraničních věcí Kinga Gönczová na tiskové konferenci minulý týden řekla, že „stanovisko vlády se nezměnilo. Navrhujeme však další jednání. Kdyby Brusel trval na svých stanoviscích, jsme připraveni zákon upravit.“
Maďarská vláda podle analytiků hraje zřejmě o čas v domnění, že situace nakonec utichne. A kdyby se náhodou dostala až k Evropskému soudu, bude trvat měsíce či roky, než padne rozhodnutí. Odborníci však v této souvislosti upozorňují na případ Volkswagenu, kde Evropský soud nakonec nakázal zrušit příslušný německý zákon.
Ve snaze uniknout z „objetí“ OMV a posílit své postavení prodala MOL české společnosti ČEZ sedm procent svých akcií.
Vláda zase zdůraznila, že rakouský kapitál má v Maďarsku pevné postavení, což podle ní dokládá úspěšná privatizace společnosti MÁV Cargo, která provozuje železniční nákladní přepravu. Získalo jí konsorcium rakouských drah Rail Cargo Austria a maďarské privátní dopravní firmy GySEV
Autor je zpravodajem ČRo v Budapešti
Autor: Gregor Martin Papucsek