16.05.2007
Evropský navigační systém Galileo, který nabírá stále větší zpoždění, by neměly vyvíjet soukromé firmy, ale veřejný sektor.
Na vývoji evropského navigačního systému Galileo se má podílet veřejný sektor, a nikoliv soukromé firmy. Evropská unie by měla zaplatit a vyslat na oběžnou dráhu 30 satelitů Galilea a soukromý sektor by pak měl systém provozovat. Navrhla to ve středu Evropská komise poté, co konsorcium soukromých firem minulý týden nedodrželo ultimátum a nedohodlo se na vývoji systému, o jehož sídlo usiluje také Praha.
Projekt Galilea se musí přizpůsobit, aby mohl fungovat podle plánu od roku 2012, uvedla Komise. Nejekonomičtějším řešením je, aby veřejný sektor financoval a připravil infrastrukturu Galilea, zatímco provoz systému bude svěřen soukromému koncesionáři, dodává prohlášení EK. Dnešním návrhem by se měli začátkem června zabývat ministři dopravy EU.
Komise připomněla, že Galileo, který má konkurovat americkému GPS, se dostal na křižovatku. Nezdar v jednání o kontraktu se soukromým sektorem vážně ohrožuje dokončení projektu, zdůraznila EK.
Evropská unie dala členům soukromého konsorcia ultimátum 10. května, aby podepsali dohodu o vývoji systému. Členové konsorcia sedmi velkých firem nicméně nereagovali a dávali najevo, že mají obavu z toho, že trh pro další systém není dost velký a že své investice nedostanou zpět.
Zatím bylo do Galilea vloženo 1,2 až 1,4 miliardy eur a vzhledem k selhání varianty se soukromým konsorciem bude zapotřebí dalších dvou až tří miliard. Peníze měly původně přinést firmy v konsorciu, ty ale chtěly od unie stoprocentní záruky v případě nárůstu nákladů.
Galileo čelí nejen konkurenci GPS, který připravuje další modernizovanou generaci. Svůj systém chystá také Čína, který by měl být v provozu v roce 2012.
GPS v 90. letech přinesl revoluci do navigace pro civilní sektor, ale stále jej kontroluje Pentagon. EU tvrdí, že Galileo bude přesnější než americký a bude pod civilní kontrolou.
Autor: David Havlíček, ČTK