09.05.2007
Spuštění největšího vesmírného projektu Evropské unie, satelitního systému Galileo, nejspíš zaplatí evropští daňoví poplatníci. Navigační soustava, která má být unijní odpovědí na americký GPS, je přitom může celkem vyjít až na čtyři miliardy eur (113 miliard korun).
/Od našeho zpravodaje/
Původně mělo většinu nákladů na výstavbu systému a vynesení 30 satelitů na oběžnou dráhu nést konsorcium osmi soukromých firem. Ty se ale nedokázaly dohodnout, jak se budou podílet na nákladech a na zakázkách spojených s projektem. EU jim dala na dohodu do zítřka ultimátum, už nyní je ale jasné, že jej nedodrží. „Galileo prochází hlubokou krizí. Co se týče jednání s konsorciem, jsme ve slepé uličce,“ řekl v pondělí německý ministr dopravy Wolfgang Tiefensee, jehož země nyní unii předsedá. „Není téměř naděje, že se s nimi dohodneme.“
Barrot chystá plán B
Unie proto chystá plán B. Eurokomisař pro dopravu Jacques Barrot chce příští týden předložit několik variant, o kterých by ministři členských zemí měli rozhodnout na začátku června. Možnosti sahají od úplného zrušení projektu, které ale EU nechce dopustit, až po jeho celkové převzetí unijní exekutivou.
Nejpravděpodobnější je střední cesta – unie uhradí výstavbu a spuštění Galilea a soukromé firmy se budou starat o jeho provoz. Právě tuto variantu podpořilo i předsedající Německo. „Připravujeme model, ve kterém by se veřejná účast soustředila na fázi výstavby a soukromá na operační fázi,“ řekl Tiefensee.
Zatím není jasné, kolik EU za Galilea zaplatí a zda peníze půjdou od členských států, nebo ze společného rozpočtu. Náklady na systém již několikrát vzrostly a celý projekt se výrazně zpožďuje. Původně měl fungovat už za rok, nyní je ale zřejmé, že to bude nejdříve v roce 2011. Ve stejné době má být spuštěn nový čínský satelitní systém a další generace amerického GPS. Vlastní obdobu systému chystají i Rusové. Kritici Galilea tvrdí, že EU svůj navigační systém nepotřebuje. Brusel ale argumentuje nezávislostí Evropy na systému, který mohou Američané kdykoli vypnout.
Dva roky vyjednávání
Vyjednávání s konsorciem trvá už skoro dva roky. Osm firem – evropský nadnárodní gigant EADS, britský Inmarsat, francouzské firmy Thales a Alcatel, španělské AENA a Hispasat, italská Finmeccanica a německá skupina vedená Deutsche Telekom – se ale nyní bojí, že Galileo nebude ziskové. Vztahy mezi členy konsorcia jsou prý tak špatné, že se nedokázali dohodnout na založení úřadu, který by projekt řídil, a na jmenování jeho šéfa. Právě za získání sídla tohoto úřadu loni na podzim intenzivně lobbovalo Česko. Nyní se ale tato jednání zastavila.
Autor: Radek Honzák