07.05.2007
Podle německého ministra dopravy je systém v současné době v hluboké krizi a do projektu je nutné více zapojit veřejný sektor.
Multimiliardový projekt evropského satelitního navigačního systému se nachází v hluboké krizi a na jeho oživení bude potřeba více veřejných financí, než se původně očekávalo, oznámil neměcký ministr dopravy Wolfgang Tiefensee.
Konsorcium čítající osm společností, které pracují na budování Galilea a které by ho měly také uvést do provozu, byl stanoven 10. květen jako termín pro vytvoření společné právnické osoby, která systém spustí, v opačném případě riskuje ztrátu kontroly nad projektem, který by podle harmonogramu měl být na oběžné dráze provozuschopný v roce 2011.
Tiefensee, jehož země momentálně předsedá Evropské unii, prohlásil, že má „už jen malou naději“, že se podaří urovnat spory o tom, jak v rámci konsorcia rozdělit pracovní kompetence a vrátit se k práci v termínu. „Galileo se nachází v hluboké a vážné krizi. Jsme ve slepé uličce,“ uvedl ministr. „Kardinálním problémem je to, že se společnosti doposud nebyly schopné dohodnout na dalším postupu. Musíme najít alternativní řešení.“
Evropská komise by měla 16. května představit návrh na překonání této krize. Tiefensee řekl, že Německo chce pro projekt získat dodatečné veřejné finance. „V konstrukční fázi projektu Galileo bude potřebná významná účast veřejného sektoru,“ řekl ministr a dodal, že o budoucnosti systému by se mohlo rozhodnout na summitu EU 21. – 22. června v Bruselu. „Galileo je nejvýznamnější „high-tech“ projekt pro Evropu… Je nevyhnutelné v něm pokračovat.“
Autor: Marek Bláha, Sme.sk