07.02.2007
Evropská unie schvaluje revoluční směrnici na snížení emisí. Škoda Auto hrozí přesunem výroby směrem na východ.
Auta dražší o čtyřicet až sedmdesát tisíc korun, stěhování automobilek na východ a růst nezaměstnanosti. Takový dopad by podle člena představenstva Škody Auto Martina Jahna mohla mít kontroverzní směrnice na omezení emisí oxidu uhličitého u automobilů, kterou dnes projedná a pravděpodobně i schválí Evropská komise. V takovém případě bychom zvažovali přesun výroby směrem na východ, abychom kompenzovali růst nákladů, řekl HN Jahn.
Bouří se i ostatní automobilky. Například Wendelin Wiedeking, šéf společnosti Porsche situaci komentoval takto: To je hospodářská válka. Jde o boj Francouzů a Italů proti Němcům, uvedl zástupce firmy, která má v Německu nejvyšší průměr emisí na automobil – 295 gramů na kilometr.
Pokud balík zákonů navržený komisí schválí členské státy i Evropský parlament, budou muset evropské automobilky i světoví výrobci, kteří dovážejí auta do zemí EU, do roku 2012 snížit emise oxidu uhličitého aut na 130 gramů na kilometr. V současné době vypouštějí do ovzduší průměrně 161 gramů na každý kilometr.
Vysoké náklady
Pomohou i pneumatiky
Autor: Vladimír Piskáček, Radek Honzák