05.02.2007
Poslankyně Evropského parlamentu Věra Flasarová (KSČM) vystoupila před svými kolegy v EP se zprávou o diskriminaci žen a dívek v oblasti přístupu ke vzdělání.
Flasarová na začátku svého vystoupení zdůraznila, že vzdělávání je celoživotním procesem a určujícím obdobím „pro kvalifikaci, osobní růst a kariéru, je mladý věk“. Podle poznatků různých zemí EU, jak uvádí europoslankyně, se na počátku vzdělávacího procesu faktory gendrového znevýhodnění dívek objevují minimálně, protože školní docházka je povinná a tlak na obě pohlaví je zhruba stejný. Jinou otázka jsou však „především handicapy, jako jsou diagnostikované poruchy nebo důsledky zanedbání péče ze strany rodičů, případně i chybné diagnózy dětí mající za následek jejich vylučování ze standardních vzdělávacích systémů. Toto jsou nesmírně vážné věci, nicméně o diskriminaci mladých žen a dívek v procesu vzdělávání vypovídají jen okrajově“, dodává europoslankyně.
Co se týče vysokoškolského studia, dívky a mladé ženy „jsou stejně nadány a motivovány k získání vyššího a vysokoškolského vzdělání jako jejich mužské protějšky“, upozorňuje Flasarová a dodává, že jejich počet je vcelku vyrovnaný, ne-li ve více početném zastoupení dívek. Zde však europoslankyně tvrdí: „Dá se říci, že specificky gendrové znevýhodnění dívek a mladých žen přichází v okamžiku, kdy se objeví dilema, zda založit rodinu a pečovat o děti, nebo pokračovat ve studiu a rozvíjet profesionální aspekty života. Zatímco mladí muži po skončení studií mohou, a dokonce se to od nich očekává, pokračovat v dalším rozšiřování kvalifikace, mladá žena toto dilema musí řešit.“
Moderním trendem dnešní doby u obou pohlaví je rodinný život a příchod dětí oddálit, protože „profesní konkurence je obrovská a vyžaduje stoprocentní nasazení“, zde proto ztrácejí ženy krok s muži, což vede k tomu, že v poměru k mužům ubývá žen dosahujících dalších stupňů akademických hodností na vysokých školách a ve vědeckých ústavech, stejně jako je menší zastoupení žen na vedoucích pozicích, myslí si Flasarová.
Poslankyně na závěr svého vystoupení v Evropské parlamentu uvedla: „Přes veškeré problémy, se kterými se setkává úspěšná žena na pracovišti, ale i doma, v rodině, se ale na tento jev dívám s optimismem, a myslím si, že s postupem doby sám od sebe zmizí. Naproti tomu, pokud nenajdeme účinné způsoby, jak pomoci především mladým ženám skloubit vzdělání a další profesní růst s mateřstvím a rodinou, pak diskriminace žen v přístupu ke vzdělání zůstane jako problém, i s důsledky které s sebou přináší.“
Autor: mab-iHNed