07.11.2006
Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) reagovala negativně na hrozbu Evropské komise, že pokud sektor nesplní sliby snížení emisí CO2, přijme závaznou legislativu.
Zástupce evropských výrobců automobilů ACEA v tiskovém prohlášení zaútočil na EK poté, co mluvčí komisaře pro životní prostředí Stavrose Dimase potvrdila, že se exekutiva EU pokusí prosadit v prosinci novou legislativu, která omezí emise CO2 z aut vyráběných a prodávaných v Evropské unii. V prosinci EK vydá rovněž zprávu o pokroku při plnění slibů automobilek, že do roku 2008 dosáhnou nové vozy průměrné emise CO2 140 gramů na kilometr.
Snížení emisí v automobilové dopravě je klíčovou částí strategie EU pro redukci množství skleníkových plynů. Unie se k němu zavázala v Kjótském protokolu. Podle EK však systém dobrovolných závazků, na kterém se dohodli evropští, japonští a korejští výrobci automobilů v roce 1998, nepřináší očekávané výsledky.
Dobrovolné závazky už byly terčem kritiky environmentální lobby, jako je Evropská federece pro dopravu a životní prostředí. Podle ní se musí Evropa „rozloučit s dobrovolnými cíli a zavést právně závazná opatření“.
ACEA však na tyto hrozby reagovala, že pokud se má vůbec něco dělat, potom by to mělo být uvolnění cílů, nakolik přísná legislativa by měla s ohledem na bezpečnost aut být. Požadavky na airbagy, posílení karoserie apod. zvýšily hmotnost vozidel a snížily efektivnost spotřeby paliva.
Generální tajmeník ACEA Ivan Hodač řekl: „Problém snížení emisí skleníkových plynů nemůže být řešen tím, že se zaměříte jen na výrobce aut.“ Podle ACEA je potřebný „integrovaný přístup“, opětovné zavedení zdaňování aut podle množství emisí CO2, daňových zvýhodnění pro koupi ekologických modelů, zvýšení investic do alternativních paliv a školení řidičů, aby změnili své chování při řízení automobilů.
Autor: mab-iHNed,Euractiv