17.10.2006
Českým podnikům by se mohly zlepšit podmínky pro vývoz na světové trhy. Evropská unie totiž chce v nejbližší době sjednat nové dvoustranné dohody o volném obchodu se zeměmi, které dosud kladly dovozu zboží z Evropy překážky.
Unie chce zlepšit podmínky pro vývoz
Bilaterální dohody o volném obchodu jsou součástí nové strategie, o které v neděli poprvé jednali zástupci členských zemí EU.
„Prospěje to českému vývozu, zejména v oblasti strojírenství, energetiky nebo průmyslového zboží. Měly by se snížit náklady firem a zvýšit cenová konkurenceschopnost českého zboží,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa, který na jednání v Lucemburku zastupoval Česko.
Překážkám čelí zejména tuzemští výrobci automobilů a autokomponentů. Ty jsou přitom silnou součástí českého vývozu. Například Škodu Auto přiměla právě vysoká cla vyrábět octavie přímo v Číně. „U luxusních vozů, kde na ceně nezáleží, clo nevadí. Ale u aut střední třídy, jako octavie, je clo ve výši čtvrtiny ceny vražedné. Pokud chcete uspět na čínském trhu, musíte tam vyrábět,“ říká personální šéf firmy Martin Jahn.
Problémy ale mají i další čeští vývozci. Společnost Vítkovice Cylinders, výrobce vysokotlakých lahví a nádob, vyváží až 90 procent produkce. Velká část exportu přitom míří do Latinské Ameriky. Cla a další poplatky v některých zemích mohou zboží zdražit až o 25 procent. „Je to zásadní problém. Takovou dohodu bychom jistě uvítali,“ říká generální ředitel Vítkovice Cylinders Jaromír Šiler.
S novou strategií přišel eurokomisař pro obchod Peter Mandelson poté, co se letos zastavila jednání katarského kola Organizace světového obchodu (WTO). Jejich další vývoj bude záviset na výsledku podzimních kongresových voleb v USA, ale Brusel nepředpokládá, že by dialog mohl pokročit dřív než na jaře. Pesimistické odhady dokonce tvrdí, že se jednání protáhnou o dalších pět let.
Nová strategie podle Mandelsona ale nemá WTO nahradit. S tím souhlasí i Tlapa. „Všechny země považují za nejúčinnější, pokud postup odstraňování obchodních bariér bude platit současně pro 149 členů WTO. Nová strategie je spíš doplňující nástroj,“ řekl. Podle něj si od ní unie slibuje i zvýšení konkurenceschopnosti svých podniků a výkonu ekonomiky.
Klíčovými partnery pro uzavírání smluv mají být Čína, Indie, Jižní Korea, země jihovýchodní Asie sdružené v organizaci ASEAN i státy sdružení Mercosur – Argentina, Brazílie, Paraguay, Uruguay a Venezuela. Česko a další nové členské země navíc prosazují, aby dohody zahrnovaly i země západního Balkánu, Rusko a Ukrajinu.
Části strategie by mohly platit už od prosince. Podle Tlapy může uspět jen tehdy, pokud se dohody nebudou příliš rozšiřovat o jiné aspekty jako rozvojovou pomoc nebo standardy ochrany životního prostředí, a pokud jejich sjednání bude mít jasný časový rámec. Evropa také prý musí nabídnout jednodušší přístup na svůj trh.
Autor: Radek Honzák, Vladimír Kaláb