31.07.2006
Ek klade v současné době větší důraz na témata blízká občanům.
Brusel chce přiblížit unii lidem
Předseda Evropské komise José Barroso a jeho tým hájí všechny tyto kroky podobně – úsilím dokončit a stabilizovat jednotný vnitřní trh unie, zabezpečit na něm konkurenční prostředí, a především chránit spotřebitele. V argumentaci se komise několikrát dostala až na hranici tvrzení, že velké společnosti zákazníky „vykořisťují“.
Chová se komise populisticky?
Podniky se přirozeně brání. Šéf německého Vodafonu dokonce v polovině července obvinil Brusel ze „socialismu“ za to, že navrhnul regulaci cen roamingu. Ještě častěji se ozývá obvinění, že se komise chová populisticky. Podle kritiků se Barroso zaměřuje na ty služby, za které spotřebitelé platí největší účty. Chce tím údajně zlepšit image unie a získat podporu lidí pro případný další návrh euroústavy.
Je na těchto obviněních něco pravdy? Bruselští analytici odmítají, že by komise jednala populisticky. Ale na druhou stranu přiznávají, že snaha působit na občany pozitivně ji také motivuje.
„Toto je přesně ten druh opatření, kterých si občané všimnou a kterým budou rozumět. Jde o něco, co se týká jejich každodenního života. A mohou mít pocit, že Brusel pro ně dělá něco dobrého,“ říká Mario Incerti, analytik bruselského Centra pro studium evropské politiky (CEPS).
Snahou soustředit se v legislativní a regulační politice komise na oblasti, které mají přímý vliv na každého Evropana, se Barroso ani nijak netají. Ve strategickém dokumentu Občanská agenda pro Evropu zveřejněném 10. května píše, že „Unie musí jít dál prostřednictvím takového programu, který se bude soustřeďovat na plnění očekávání občanů a oživí jejich podporu evropskému projektu.“ Jako příklad uvádí právě ceny energií a poplatky za roaming a bankovní služby.
Tato strategie byla součástí programu komise už od jejího nástupu do funkce před dvěma lety. Patří totiž do iniciativy „better regulation“, tedy snahy o zkvalitnění právního prostředí. Na jednu stranu jde o přehodnocení stávající legislativy a vytváření nové jen tam, kde je to potřeba. Nyní ale komise na témata blízká občanům klade mnohem větší důraz. „Barroso si uvědomil, že jen lepší legislativou podporu unii nezíská, protože tomu málokdo rozumí,“ říká zdroj z Evropské komise.
Šéf komise také pozměnil svůj původní plán oprášit takzvanou Lisabonskou agendu růstu a rozvoje. Ukázalo se totiž, že členské země jsou jen málo ochotné přistoupit k radikálním ekonomickým a sociálním reformám, které se po nich žádají. I proto tedy snaha soustředit se na občany a oblasti, které jsou jim blízké.
Navíc je tomu jen pár měsíců, co se obvinění z „ekonomického populismu“ neslo opačným směrem. Brusel totiž na jaře rázně vystoupil mimo jiné proti snahám Francie a Španělska, které bránily své strategické podniky před převzetím z ciziny. „Komise se tehdy jednoznačně postavila za principy vnitřního trhu. Je jasné, že členské země se chovají populisticky mnohem častěji než komise,“ tvrdí analytička Marie-Hélene Fandelová ze Střediska evropské politiky (EPC).
V Bruselu navíc panuje pocit, že se na komisi sveze kritika za všechno. „Bohužel je v poslední době zvykem vinit komisi za cokoliv,“ tvrdí analytik Incerti. „Tato opatření skutečně spíš jdou směrem k dokončování a konsolidaci vnitřního trhu, ale vždy se najde někdo nespokojený.“
Autor: Radek Honzák