26.07.2006
Letošní jarní sezónu uzavřela v Praze síň AAA, v jejíž aukci dražitelé utratili přes tři milióny korun. Dražilo se přes 500 položek.
Zlatým hřebem aukce se stal obraz německé expresionistky Gabriely Münterové Portrét Gertrudy Holz z doby kolem roku 1917, který změnil majitele za vyvolávací cenu 990 tisíc korun.
Gabriele Münterová (1877 až 1962), přítelkyně malíře ruského původu Vasilije Kandinského, namalovala tento portrét za první světové války, tři roky poté, co byl Kandinskij jako ruský občan donucen vrátit se ze švýcarského exilu do Moskvy. Münterová už ho nikdy nespatřila. Malovala potom jen sporadicky a s plným nasazením se vrátila k práci až koncem 20. let. Její portréty, krajiny a zátiší jsou stylizované a hýří barevností, jež byla vlastní projevu skupiny Der Blaue Reiter, kterou po boku Kandinského v roce 1911 založila.
Münterová patří mezi deset německých malířů s nejvyšším ročním obratem v aukcích. Před ní jsou už jen zvučnější jména expresionistů, jako jsou Emil Nolde, Alexej Jawlensky nebo Max Liebermann.
Nejdražší je Šiškin
Obraz německé expresionistky je poslední v řadě děl světového umění, která se začínají objevovat v tuzemských aukcích. Většinou se o ně zajímají zahraniční kupci, kteří buď stahují umění svého národa domů, nebo jsou to znalci, kteří vědí, že dílo dobře zpeněží na zahraničním trhu. Prvními vlaštovkami byly obrazy Vlaha Bukovace, pro které si přijížděli zájemci z bývalé Jugoslávie a vytahovali jeho ceny na násobky.
Později se začalo objevovat ruské umění a movití ruští kupci dokázali porazit všechny ostatní zájemce. Někdy byly nárůsty ceny opravdu nečekané. V roce 2003 například vyletěla v aukci Dorothea cena obrazu Koně na pastvě u nás neznámého P. O. Kovalevského ze 30 tisíc na 600 tisíc korun.
Síň Meissner-Neumann si udělala renomé firmy, jež dovede prodávat ruské umění hlavně několika díly K. A. Korovina, z nichž nejdražší, Noční Paříž, si ruský zájemce odnesl za 4,75 miliónu. Nejdražším ruským obrazem v tuzemských aukcích se ovšem stal olej I. I. Šiškina U okna, za který zaplatil nový majitel v aukci síně Pictura 7,5 miliónu korun.
Rakouské umění vstoupilo na tuzemský trh díly Oskara Laskeho Loď bláznů (ze 600 tisíc na tři milióny korun v Dorotheu) a několika obrazy Maxe Oppenheimera. Nejdražším z nich se stal portrét Na divanu, prodaný u Meissnera-Neumanna za 1,2 miliónu.
Tamtéž letos zaznamenali vstup polského historismu na tuzemský trh. Na rozdíl od českých sběratelů, u nichž převažuje zájem o meziválečnou modernu, surrealismus, 40. léta a umění 60. let, dávají Poláci přednost historismu a heroickým tématům. Ne náhodou vyletěla cena Muže s plnovousem od Jana Matejka ze 600 tisíc na 1,3 miliónu korun.
Nezvratný trend
„Český trh je čím dál propojenější se světem,“ konstatuje ředitelka pražského Dorothea Mária Gálová. „Přesnější informace o nových majitelích nejsou sice k dispozici, ale lze se domnívat, že minimálně v polovině případů byli zájemci o umění v našich aukcích ze zahraničí,“ soudí Gálová.
Dorotheum zaznamenalo letos další potvrzení zmíněného trendu, když v jeho aukci vyletěla cena Bourdellova bronzu Hérakleitos napínající luk ze 600 tisíc na 3,9 miliónu korun. I když těžištěm sběratelského zájmu u nás jistě zůstane české umění, náš trh se otevřel světu.
Autor: Naďa Klevisová