26.06.2006
Čtyři modernizované tramvaje, přes stovku vozů nově vybavených zvukovou a optickou signalizací, tři nová pracovní místa a určité zvýšení počtu přepravených cestujících. To vše přinese Plzeňským městským dopravním podnikům dotace více než 66 miliónů korun od EU.
Čtyři modernizované tramvaje, přes stovku vozů nově vybavených zvukovou a optickou signalizací, tři nová pracovní místa a určité zvýšení počtu přepravených cestujících. To vše přinese Plzeňským městským dopravním podnikům dotace více než 66 miliónů korun od EU. V historii dopravního podniku jde o jednu z nejvýznamnějších investicí a vůbec první, kterou městem vlastněná společnost pořídila s pomocí evropských zdrojů.
„Neměli jsme zkušenost ani s nejobyčejnější, třeba jen miliónovou, evropskou dotací. Ale řekli jsme si, že když je tu tahle možnost, tak ji zkusíme využít naplno,“ popisuje záměr firmy vedoucí odboru financí a účetnictví Jiří Horák. Město před lety deklarovalo cíl vybavit všechny dopravní prostředky MHD signalizací pro nevidomé a neslyšící cestující a postupně pořizovat už jen nízkopodlažní vozy. Z vlastních prostředků by ale dopravní podnik sehnal peníze na tuto výbavu až se značným zpožděním.
Nynější investicí zhruba sta miliónů korun (přes 88 miliónů činí uznatelné náklady) získá Plzeň čtyři nízkopodlažní tříčlánkové tramvaje, modernizované ze starých typů T3, a systémy textové a zvukové signalizace pro zbývající – takto dosud nevybavenou – třetinu ze všech více než 300 trolejbusů, tramvají a autobusů dopravního podniku. Dvě takto upravené tramvaje již začínají v těchto dnech jezdit s cestujícími. Dopravce pořídil každou z nich zhruba za 17 miliónů korun, tedy polovinu toho, kolik dnes přibližně stojí pořízení nové nízkopodlažní tramvaje. Jako dodavatel byla na základě tendru vybrána šumperská společnost Pars nova. Dodavatelem zařízení pro akusticko-optické systémy se stala firma Buse z Blanska.
Rozšíření zaměstnanosti, ale i ekologický význam projektu a jeho zaměření na hendikepované občany patří mezi efekty, které zřejmě přispěly Plzni k úspěchu při hodnocení všech podaných žádostí. Dopravní podnik vzhledem k nulovým zkušenostem s evropskými dotacemi a uvažovanou výší investice vybíral poradenskou firmu mezi renomovanými subjekty v této oblasti. Po výběrovém řízení tak dostala na starost veškeré konzultace a další přípravu společnost KPMG, která také zpracovala studii proveditelnosti.
„Jde o jednu z největších dotací, jaké byly u nás uděleny na podporu regionální dopravy. Metodika přípravy ale byla poměrně složitá. A vzhledem k tomu, že jsme byli tehdy na počátku prvního programovacího období, také ne úplně vyjasněná. K úspěchu ale hodně přispěl vstřícný přístup lidí z dopravního podniku. S tím se v podobných projektech ne vždy setkáváme,“ připomněl Tomáš Kulman z konzultačního týmu v KPMG.
Sdružený regionální operační program
Autor: Miroslav Petr