10.05.2006
Konference „Evropa jako téma komunikace“ měla za úkol zodpovědět otázky jakými způsoby je možné EU zatraktivnit pro média.
10. května se uskutečnila konference „Evropa jako téma komunikace“, kterou k příležitosti oslav Dne Evropy uspořádal vládní Odbor informování o evropských záležitostech. Tématem konference byly možné způsoby komunikace evropských záležitostí veřejnosti – marketing evropských záležitostí, EU v médiích. Konference měla za úkol zodpovědět otázky jakými způsoby je možné EU zatraktivnit pro média, co EU nabízí médiím, lze, a pokud ano jakými způsoby, zatraktivnit občanům Evropskou unii pomocí reklamy.
Všech těchto témat se dotkli účastníci konferenčního pléna, mezi něž patřili Panos Carvounis z Generálního ředitelství EK pro komunikaci, bývalý koordinátor českého vstupu do Evropské unie Pavel Telička, Ria Oonková – projektová manažerka nizozemského referenda o evropské ústavní smlouvě, Linda Jacobsonová z lotyšské informační agentury o EU a zástupci médií – Daniel Köppl (Marketing&Media), Ivan Stefunko (EurActiv) a Paul Taylor (Reuters).
Pavel Telička upozornil na nedostatečnou informační publicitu o EU ze strany médií. Klíčovým evropským otázkám je podle něj v současnosti v médiích věnováno stále málo pozornosti. Myslí si, že o evropských záležitostech informuje stále stejný okruh lidí. Chybu ovšem nevidí pouze v médiích, ale i v samotných politicích, kteří podle něj nemají odvahu informovat veřejnost o nepopulárních tématech. Za důležité považuje, aby politici našli odvahu informovat evropskou veřejnost i o negativech. Klíčový úkol pro politiky vidí v důkladném pojmenování problémů EU a skutečném začátku diskuse o budoucnosti EU. Současné období „patu“ nepovažuje za reflexi, jak avizují evropští lídři, ale za ztracený čas, důležitý pro klíčovou diskusi.
Na Teličkovo vyjádření navázala ředitelka vládního Odboru informování o evropských záležitostech Petra Mašínová. Uvedla, že široká veřejnost nemůže debatovat o klíčových evropských otázkách, kterým zatím plně nerozumí. Zdůraznila proto roli vládní komunikační strategie, zaměřené na EU, jež se plně „rozběhla“ v polovině minulého roku, a která je řadou odborníků považována za jednu z nejlepších v celé unii. V EU podle ní chybí v řadách politiků ti „správní Evropané, za kterými by celá EU šla“. Mezi takové politiky zařadila například bývalého předsedu EK Jaquese Dellorse. Apelovala rovněž na zvýšení podpory vzdělávání o EU, které je podle ní v současné době v ČR nedostatečné.
Zástupci médií se shodli na tom, že běžný občan nezná plně evropskou problematiku, proto je nutné, aby mu byly informace o EU podávány ve „zjednodušené podobě“. Zároveň současnou evropskou komunikaci považují za nedostatečnou, EU by se podle nich měla více přiblížit běžným občanům.
Autor: Radek Ivaniskin