13.12.2005
S desetiletým programem souhlasí komise, automobilky i ekologové. Záměr má chránit práci dvanácti miliónů lidí.
S desetiletým programem souhlasí komise, automobilky i ekologové. Záměr má chránit práci dvanácti miliónů lidí.
Evropská komise se s vládami a výrobci automobilů dohodla na desetiletém programu podpory sektoru. Záměr zahrnuje zjednodušení předpisů, zpřísnění ekologických norem a bezpečnostních parametrů. Komise také slíbila, že bude bojovat za evropské zájmy tohoto odvětví ve světě, například vůči Číně.
Program připravila skupina Cars21, sdružující komisaře, ministry, ředitele automobilek, zástupce ekologů i odborů. Česko v ní zastupuje vicepremiér pro ekonomiku Martin Jahn.
„Jde o to, aby automobilový průmysl, který je pro Evropu i Českou republiku extrémně důležitý, nebyl zatížen zbytečnou regulací snižování emisí a ochrany pasažérů. Tato dohoda je dobrý kompromis zúčastněných stran od výrobců automobilů, dodavatelů i zástupců ochránců přírody, která zajišťuje zlepšování životního prostředí i ochrany pasažérů a dává prostor evropským automobilkám obstát v tvrdé konkurenci,“ řekl Jahn.
Automobilky v zemích Evropské unie přímo zaměstnávají dva milióny a v dodavatelských firmách nepřímo deset miliónů lidí.
„Proto nám není lhostejné, jak budou prosperovat. Dohodli jsme se, jak bude vypadat budoucí evropské auto, a zavázali jsme se, že to dodržíme,“ prohlásil včera komisař Günter Verheugen, člen skupiny Cars21.
Program má zlevnit výrobu
Dohodnutý program má zásadní význam pro český průmysl, v němž automobilový sektor hraje klíčovou roli. V příštím roce se v zemi vyrobí 750 tisíc osobních vozů, což v přepočtu na obyvatele řadí Česko mezi přední země v Evropě.
Komise oznámila záměr zrušit 38 směrnic unie a nahradit je normami Hospodářského výboru OSN pro Evropu. Zavázala se také povolit testování vozidel samotnými výrobci. Tato praxe existuje ve Spojených státech.
Například výrobce bezpečnostních pásů začne svou produkci prodávat s tím, že sám garantuje jejich kvalitu. Státní dozorčí orgány kontrolují jen namátkově a nařídí stáhnout výrobek z trhu jen tehdy, přijdou-li na závadu. V Evropě se musí výrobek nejprve certifikovat, a teprve po schválení jej lze prodávat. Tato praxe výrobky zdražuje a zároveň prodlužuje dobu, v níž mohou být uváděny na trh.
Komise pohrozila Číně
Verheugen také oznámil, že ropné společnosti jsou ochotny více investovat do výroby biopaliv a výzkumníci zvýší tempo přípravy vodíkových článků pro motory příští generace. Je však otázkou, jak se s využitím biopaliv vyrovnají jednotlivé státy.
Komise pohrozila, že pokud bude Čína dál ignorovat mezinárodní patentové předpisy a stavět překážky dovozu i podnikání, bude si unie stěžovat u Světové obchodní organizace. Číňané totiž nedodržují rovné podmínky pro všechny výrobce. Jako příklad Verheugen uvedl nasazení stejných cel na náhradní díly jako na celá auta.
Komise také uvedla, že záhy vyhlásí povinnost, aby všechna nová auta v unii byla vybavena elektronickou kontrolou stability, zvukovým signálem v případě nezapnutí pásů, posilovači brzd, dětskými sedadly Isofix a denními světly.