05.11.2013
Euroskop
Snížení emisí CO2 z dodávek a nových osobních aut je stále v jednání, Komise reagovala na celosvětové tržní opatření uplatňované na emise z mezinárodní letecké dopravy
Snížení emisí CO2 z dodávek a nových osobních aut je stále v jednání
Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 443/2009 za účelem vymezení způsobů, jak dosáhnout cíle snížení emisí CO2 z nových osobních automobilů do roku 2020 (KOM(2012)393)
Ministři životního prostředí EU podlehli tlaku Německa a na svém zasedání 14. 10. 2013 odložili přijetí červnové dohody s EP ohledně omezení emisí CO2 u nových osobních aut.
Pozadí
Komise návrh na další snížení CO2 z osobních automobilů předložila v červenci 2012 (více v příspěvku „Komise chce další snížení emisí CO2 z osobních aut a dodávek“, Životní prostředí v červenci 2012). V současnosti platí 2 relevantní normy: nařízení č. 443/2009 (jež se týká snižování emisí CO2 z osobních automobilů) a nařízení č. 510/2011 (týkající se lehkých užitkových vozidel, tzv. dodávek). Pro dodávky dnes platí závazný cíl průměrných emisí z nových vozů (vyráběných jedním výrobcem) 175 g/CO2/km. Dosaženo by jej mělo být v roce 2017 (v roce 2012 průměrné emise z nových dodávek činily 180,3 g/CO2/km) (více v příspěvku „Další snížení emisí CO2 z dodávek do roku 2020: Rada a EP dosáhly kompromisu“, Životní prostředí v červenci 2013).
Klíčové a sporné body
U nově vyrobených osobních aut v EU mělo dojít ke snížení emisí CO2 na 95g/km v roce 2020, v roce 2015 to bude ještě 130 g/km. Jednání se odsouvají a hrozí, že nová pravidla nebudou přijata do roku 2015, kdy končí stávající emisní cíle. Všechny nové vozy by podle nového nařízení nemohly do ovzduší průměrně vypustit více než 95g/km (což je o 40 gramů méně než dnes). Tento cíl by znamenal také údajné snížení spotřeby paliva z dnešních v průměru 6l na 4l/100 km. V případě lehkých užitkových automobilů (dodávek) by se měly emise snížit na 147 g CO2/km (o 34 g méně než v roce 2010) (více v příspěvku „Další snížení emisí CO2 z dodávek do roku 2020: Rada a EP dosáhly kompromisu“, Životní prostředí v červenci 2013). Návrh by měl platit od roku 2020, přičemž se počítá, že jej v prvních měsících splní přibližně 80 % nových vozidel.
Německo pod tlakem svých automobilek požaduje pozdržení platnosti normy o 4 roky: v každém roce (po roce 2020) by mělo dojít k 5% zlepšení, přičemž plného naplnění by nová norma měla dojít v roce 2024.
Komise tento návrh nevítá. Návrh Německa podpořila ČR, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Velká Británie, Estonsko a Portugalsko. Francie a Španělsko nebyly otevřeně proti. Proti se postavila hlavně Itálie. Největší obavy mají výrobci z finanční náročnosti nových opatření a vývoje a tvrdí, že dosud nejsou plně vyvinuty nové technologie. Vývoj jednoho vozu trvá v průměru 7 let.
Předpokládaný další vývoj
Německo žádá, aby Rada počkala na jednání s EP, které by proběhlo během prvního čtení v nejbližší možné době. Změněný návrh by podle představ Německa a jeho podporovatelů totiž musel jít do druhého čtení, čímž by se jeho projednávání posunulo do roku 2014.
Odkazy
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 443/2009 za účelem vymezení způsobů, jak dosáhnout cíle snížení emisí CO2 z nových osobních automobilů do roku 2020 (KOM(2012)393)
- Press release, 3262nd Council meeting, Environment, Luxembourg, 14 October 2013
- Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (EU) č. 510/2011 za účelem vymezení způsobů, jak dosáhnout cíle snížení emisí CO2 z nových lehkých užitkových vozidel do roku 2020 (KOM(2012)394)
- Další snižování emisí CO2 z osobních aut a lehkých užitkových vozidel – plus pro klima, spotřebitele, inovace i zaměstnanost
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 443/2009 ze dne 23. dubna 2009,kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nové osobní automobily v rámci integrovaného přístupu Společenství ke snižování emisí CO2 z lehkých užitkových vozidel
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 510/2011 ze dne 11. května 2011,kterým se stanoví výkonnostní emisní normy pro nová lehká užitková vozidla v rámci integrovaného přístupu Unie ke snižování emisí CO2 z lehkých vozidel
- Komise: Veřejná konzultace
- Competitive Automotive Regulatory System for the 21st century
- Climate action: Questions and Answers on the proposals to reduce CO2 emissions from cars and vans further by 2020
Komise reagovala na celosvětové tržní opatření uplatňované na emise z mezinárodní letecké dopravy
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství s cílem provést do roku 2020 mezinárodní dohodu o uplatňování jednotného celosvětového tržního opatření na emise z mezinárodní letecké dopravy (KOM(2013)722)
Návrh směrnice z 16. 10. 2013 zahrnující doplnění letecké dopravy do evropského systému obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) omezil účinnost normy na vnitrostátní lety a vzbudil smíšené reakce jak ze strany EP, tak environmentálních organizací.
Pozadí
Od počátku roku 2012 jsou emise z mezinárodní letecké dopravy zahrnuty do systému emisních povolenek v EU ETS. Letecké společnosti obdrží určitý počet obchodovatelných povolenek na rok. Legislativa z roku 2008 zahrnuje jak evropské, tak neevropské společnosti.
4. 10. 2013 zveřejnila ICAO záměr vytvořit do roku 2020 jediné celosvětové tržní opatření uplatňované na emise z mezinárodní letecké dopravy. Na dalším zasedání ICAO v roce 2016 dojde k finalizaci tohoto záměru. Opatření by měla obsahovat jak technické, tak operační prvky. Podle Komise se jedná o výsledek její dlouhodobé práce. Podle ICAO se dnes letecká doprava podílí na výši světových emisí 3 %. Podle zpráv by tato hodnota mohla stoupnout do roku 2050 až na 6 %. EU na to reagovala návrhy upravit stávající podobu EU ETS. Návrh směrnice navazuje na rozhodnutí č. 377/2013, které bylo přijato s cílem podpořit zaujetí globálního postoje prostřednictvím ICAO.
Zpravodajem návrhu byl ve výboru ENVI určen Peter Liese (EPP).
Klíčové body
Hlavní rysy revidovaného systému ETS jsou tyto:
- Plně pokryty zůstávají lety mezi letišti v EHP, stejně jako v rámci původní směrnice a rozhodnutí č. 377/2013.
- Vyňaty budou lety do třetích zemí a ze třetích zemí, které nejsou zeměmi rozvinutými a které produkují méně než 1 % celosvětových emisí z letecké dopravy (vyřazeny budou linky přibližně do 80 zemí).
- Vyňaty budou i přelety zemí EHP a emise z letů mezi letišti ve třetích zemích a letišti v EHP nacházejícími se na evropských závislých územích a lety na letiště a z letišť v EHP a na těchto územích.
- K letům do třetích zemí a ze třetích zemí se od roku 2014 přičítají emise vyprodukované v rámci zemí EHP. Navrhuje se zjednodušený postup ke stanovení příslušného podílu emisí z daného letu, na který se systém ETS vztahuje. Cílem návrhu je umožnit provozovatelům pro účely dodržení právních předpisů výběr z různých přístupů k metodice monitorování, vykazování a ověřování (MRV).
Členské státy upraví příděly povolenek na roky 2013–2020 v souladu s podíly stanovenými v příloze směrnice. Úměrně tomu se upraví počet povolenek dražených členskými státy.
Směrnice snižuje administrativní zátěž pro malé dopravce. Nebudou tedy prováděny zákroky vůči provozovatelům letadel v neobchodní letecké dopravě, pokud jde o emise malých provozovatelů letadel, kteří do ovzduší vypouštějí méně než 1 000 tun CO2 za rok. To podle předpokladů sníží počet provozovatelů letadel podléhajících regulaci členských států přibližně o 2 200, což představuje 0,2 % emisí.
Podle Komise je přínos pro životní prostředí hlavně v tom, že dává podnět k vytvoření celosvětového tržního opatření, které bude pokrývat celkové emise z mezinárodní letecké dopravy od roku 2020. Do roku 2050 chce EU snížit tyto emise na polovinu v porovnání s rokem 2005. Systém EU ETS údajně pomůže v období 2013–2020 snížit emise o 250 mil. tun CO2.
EP uvítal, že se směrnice dotkne až 50 % letů mezi letišti v EU a ve třetích zemích. Předchozí legislativa to neumožňovala. V dubnu 2014 vyprší roční odložení účinnosti předchozí legislativy a do systému budou moci být zahrnuty všechny příchozí i odchozí lety v rámci EU. Do té doby musí EU schválit legislativu novou, tedy tento návrh. Podle environmentální organizace T&E je pozměněná směrnice neambiciózní a nezaručuje, že v roce 2016 ICAO dodrží svoje závazky. V této podobě bude podle T&E pokrývat jen 35 % emisí oproti původnímu návrhu.
Předpokládaný další vývoj
Komise chce, aby EP a Rada návrh schválili do března 2014 a letečtí provozovatelé měli jasno a nemuseli do 30. 4. 2013 vyřadit emisní povolenky na mezinárodní lety do a ze třetích zemí z roku 2013. Členské státy budou muset směrnici implementovat do svých právních řádů do 3 měsíců poté, co vstoupí v platnost.
Odkazy
- Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství s cílem provést do roku 2020 mezinárodní dohodu o uplatňování jednotného celosvětového tržního opatření na emise z mezinárodní letecké dopravy (KOM(2013)722)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/101/ES ze dne 19. listopadu 2008, kterou se mění směrnice 003/87/ES za účelem začlenění činností v oblasti letectví do systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství
- Frequently Asked Questions Commission proposal for a European Regional Airspace Approach for EU emissions trading for aviation
- Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č. 377/2013/EU ze dne 24. dubna 2013, kterým se stanoví dočasná odchylka od směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství