09.03.2009
Euroskop
Výbor ITRE by měl 31. března 2009 schválit zprávu pro první čtení návrhu směrnice o značení pneumatik. Návrh zprávy je předmětem jednání od 2. února 2009.
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a jiné důležité parametry (KOM(2008)779)
1. Legislativní pozadí
Komise svůj návrh předložila 13. listopadu 2008. V jeho pozadí stojí obecná tendence Evropské unie snižovat emise skleníkových plynů. Text předpokládá, že vhodné pneumatiky jsou schopny snížit spotřebu automobilů (a tím pádem i produkci skleníkových plynů) až o 30 % (více zde).
2. Klíčové obsahové body návrhu zprávy ITRE
Zpravodaj Ivo Belet (Belgie EPP-ED) návrh Komise přivítal, mj. i proto, že „návrh je orientován na zákazníky a jeho cílem je podpořit tržně motivované zvýšení energetické účinnosti a bezpečnosti. Současně dodal, že značení pneumatik by mohlo být „velmi užitečné i pro veřejné orgány, které se snaží získat energeticky účinnější, bezpečnější a tišší pneumatiky pro svá vozidla.
- Za značení (podle zpravodaje „nálepkování) pneumatik a dostupnost požadovaných informací by měli být (stejně jako podle názoru Komise) odpovědni výrobci pneumatik a automobilů. Na druhou stranu by měl být kladen důraz i na administrativní stránku věci, resp. na to, aby nebyli zbytečnou administrativou dotčeni zejména dodavatelé a distributoři automobilů.
- Speciální pozornost by měla být věnována uplatňování výsledné směrnice „v souvislosti s pneumatikami pro jízdu na sněhu a zimními pneumatikami, u nichž je nutné poskytovat dodatečné informace o jejich schopnostech zvládat mimořádné podmínky.
- Členské státy by měly směrnici transponovat do dvanácti měsíců a začít uplatňovat o rok později (Komise navrhuje 1. listopad 2011 a 1. listopad 2012).
3. Stav legislativního procesu
Z návrhu zprávy je patrná snaha o konkretizaci odpovědnosti za realizaci směrnice, jež by měla být zajištěna (legislativně) jednotným prováděním normy v členských státech a (meritorně) angažmá výrobců pneumatik a automobilů.
4. Očekávaný vývoj
Výbor ITRE by měl svou zprávu pro první čtení schválit 31. března 2009. Plénum by o ní mělo hlasovat 5. května 2009.
Data posunů v Radě jsou závislá na předchozím vývoji v Evropském parlamentu a (ne)tendenci jednotlivých členských států dospět ke shodě (resp. dosáhnout kvalifikované většiny).
Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a jiné důležité parametry (KOM(2008)779) Připojené dokumenty: SEC(2008)2803, SEC(2008)2804 Právní báze: čl. 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice Procedura: spolurozhodování Odpovědné generální ředitelství Komise: Energie a doprava Odpovědný výbor Evropského parlamentu: ITRE (zpravodaj Ivo Belet, Belgie EPP-ED) Odpovědná formace Rady: neurčena |
Seznam odkazů
Dokumenty
- Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady o označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a jiné důležité parametry (KOM(2008)779)
- Návrh zprávy o návrhu směrnice Evropského parlamentu a Rady o označování pneumatik s ohledem na palivovou účinnost a jiné důležité parametry (KOM(2008)0779 – C6-0411/2008 – 2008/0221(COD); Výbor pro průmysl, výzkum a energetiku; Zpravodaj: Ivo Belet)
- Communication Staff Working Document Accompanying Document to the Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Counci on labelling of tyres with respect to fuel efficiency and other essential parametres. Impact Assessment (SEC(2008)2803)
- Communication Staff Working Document Accompanying Document to the Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Counci on labelling of tyres with respect to fuel efficiency and other essential parametres. Summary of the Impact Assessment (SEC(2008)2804)
- Konsolidovaná znění Smlouvy o Evropské unii a Smlouvy o založení Evropského společenství (po revizi Smlouvou z Nice)
Další odkazy