22.09.2008
Euroskop
Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí (ENVI) 15. července 2008 přijal zprávu zpřísňující původní požadavky Komise na připravovaný emisní standard Euro VI.
Návrh nařízení o schvalování typu motorových vozidel s ohledem na emise z těžkých nákladních vozidel (Euro VI) a o přístupu k informacím
Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o schvalování typu motorových vozidel a motorů s ohledem na emise z těžkých nákladních vozidel (Euro VI) a o přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidel (KOM(2007)851 v konečném znění)
Návrh nařízení o schvalování typu motorových vozidel (Euro VI) je textem, jenž má meritorně doplnit/nahradit stávající legislativní úpravu týkající se tzv. emisních standardů Euro IV a Euro V. První z nich se uplatňuje od 9. listopadu 2006, druhý bude použitelný od 1. října 2008 – v obou případech na základě směrnic č. 2005/55 a č. 2005/78.
1. Legislativní pozadí
Návrh je konkrétním vyjádřením snah EU zajistit současně vysokou ochranu životního prostředí a (pokud možno) i fungující jednotný vnitřní trh. Není proto náhoda, že text se v tomto směru odvolává na tzv. Lisabonskou strategii (coby obecný dokument), ale i na dokumenty další, specifičtější – např. na program „Čistý vzduch pro Evropu (CAFE), jenž vytvořil základ pro Tematickou strategii o znečišťování ovzduší (KOM(2005)446).
V roce 2004 se v souvislosti s uvedeným záměrem uskutečnila konzultace zainteresovaných aktérů, jejíž vyhodnocení je k dispozici zde. Z pěti možných variant dalšího postupu byla zvolena nejrestriktivnější cesta: regulační přístup na úrovni EU (dalšími variantami bylo zachování stávajícího stavu, tj. emisní standardy Euro IV a Euro V; regulace na úrovni členských států; finanční pobídky poskytované členskými státy; a samoregulace).
Předložený legislativní návrh je předmětem tzv. spolurozhodování Rady a Evropského parlamentu podle článku 251 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice. Na straně Komise je za návrh odpovědné Generální ředitelství (DG) Podnikání a průmysl, na straně Rady její formace pro životní prostředí (ENVIRONMENT) a v případě Evropského parlamentu jde o výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin (ENVI; odpovědný výbor), výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) a výbor pro dopravu a cestovní ruch (TRAN).
2. Formální struktura legislativního návrhu
Návrh nařízení o schvalování typu motorových vozidel (Euro VI) je revizním textem vycházejícím ze skutečnosti, že určitá právní úprava v dané oblasti již existuje. V tomto směru jde nejen o zmiňované směrnice č. 2005/55 a č. 2005/78, ale především o tzv. rámcovou směrnici č. 2007/46.
Právní bází pro předložení návrhu se stal článek 95 Smlouvy o založení ES revidované Smlouvou z Nice umožňující EU „sbližování ustanovení právních a správních předpisů členských států, jejichž účelem je vytvoření a fungování vnitřního trhu.
Návrh krom důvodové zprávy sestává z šestnácti článků a dvou příloh. Výsledná norma by měla být vztažena nejen na EU, resp. její jednotlivé členské státy, ale na celý Evropský hospodářský prostor (EHP).
3. Klíčové obsahové body legislativního návrhu
- zpřísnění mezních hodnot emisí z motorových vozidel (nad 2610 kg v případě kategorií M1, M2, N1, N2 a kategorií M3 a N3) pro částice a NOX;
- požadavek na 66% snížení hmotnosti emisí částic a 80% snížení emisí NOX z vozidel se vznětovými motory (= faktický požadavek na zavedení tzv. uzavřených DPF filtrů);
- požadavek na zveřejnění informací palubního diagnostického systému a informací o opravách a údržbě vozidla na internetových stránkách ve standardizovaném formátu;
- zavedení celosvětově harmonizovaných požadavků mj. i na zkoušky emisí a metodiku měření (podle Světového fóra pro harmonizaci předpisů týkajících se vozidel);
- předpoklad vzniku prováděcí normy přijaté regulativním výborem Komise (v souladu s rozhodnutím č. 1999/468);
- zrušení směrnic č. 80/1269, č. 2005/55, č. 2005/78 a č. 2006/51 a změna nařízení č. 715/2007 v souladu se sdělením „Aktualizace a zjednodušení právních předpisů Společenství (KOM(2003)71);
- účinnost od 1. října 2014 (tj. zákaz vydávání technických certifikátů schválení typu neodpovídajících emisnímu standardu Euro VI);
- zavedení účinných, přiměřených a odrazujících sankcí do 18 měsíců od vstupu nové normy v platnost.
Tabulka: Mezní hodnoty emisí Euro VI
Mezní hodnoty |
|||||||
CO (mg/kWh) |
THC (mg/kWh) |
NMHC (mg/kWh) |
CH4 (mg/kWh) |
NOX (3) (mg/kWh) |
NH3 (ppm) |
hmotnost částic (mg/kWh) |
|
Evropská zkouška s cyklem v ustáleném stavu (ESC; vznětový motor) |
1500 |
130 |
– |
– |
400 |
10 |
10 |
Evropská zkouška s neustáleným cyklem (ETC; vznětový motor) |
4000 |
160 |
– |
– |
400 |
10 |
10 |
Evropská zkouška s neustáleným cyklem (ETC; zážehový motor) |
4000 |
– |
160 |
500 |
400 |
10 |
10 |
Zdroj: KOM(2007)851 (upraveno)
4. Stav legislativního procesu
11. srpna 2008 byla zveřejněna zpráva Matthiase Grooteho (Německo, PES) z odpovědného výboru ENVI. Text byl přijat 15. července 2008 poměrem 51:0:1. (TRAN svůj názor schválený poměrem 36:0:1 přijal 6. května 2008 a IMCO – poměrem 34:0:0 – 24. června 2008.)
Grooteova zpráva zachovala požadavek na 66% snížení hmotnosti emisí částic, ovšem předpokládá, že emisní standard Euro VI bude zaveden dříve – nejpozději 1. dubna 2013 (Komise navrhovala 1. října 2014). Výjimku v tomto směru představuje pouze mírnější požadavek na mezní emise NOX ve výši 500 mg/kWh (Komise požadovala 400 mg/kWh). Do budoucna výbor ENVI předpokládá celkové zpřísnění navrhované normy, v ideálním případě již prováděcím nařízením, a to zejména pokud jde o částice a jejich množství na kWh či o CO2 produkovaný těžkými užitkovými vozidly.
5. Očekávaný vývoj
Završení prvního čtení návrhu v Evropském parlamentu se předpokládá 22. října 2008. Rada by se textem měla zabývat dva dny předtím – 20. října 2008. V případě, že obě instituce dosáhnou kompromisu, bude projednávání ukončeno. V opačném případě bude spolurozhodovací procedura pokračovat druhým čtením, jehož další harmonogram zatím není znám.
Seznam odkazů
Dokumenty
- Návrh nařízení Evropského Parlamentu a Rady o schvalování typu motorových vozidel a motorů s ohledem na emise z těžkých nákladních vozidel (Euro VI) a o přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidel (KOM(2007)851 v konečném znění)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/55/ES ze dne 28. září 2005 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatření proti emisím plynných znečišťujících látek a znečišťujících částic ze vznětových motorů vozidel a emisím plynných znečišťujících látek ze zážehových motorů vozidel poháněných zemním plynem nebo zkapalněným ropným plynem
- Směrnice Komise 2005/78/ES ze dne 14. listopadu 2005, kterou se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/55/ES o sbližování právních předpisů členských států týkajících se opatření proti emisím plynných znečišťujících látek a znečišťujících částic ze vznětových motorů vozidel a emisím plynných znečišťujících látek ze zážehových motorů vozidel poháněných zemním plynem nebo zkapalněným ropným plynem a mění přílohy I, II, III, IV a VI uvedené směrnice
- Sdělení Komise Radě a Evropskému Parlamentu – Tematická strategie o znečišťování ovzduší (KOM(2005)446 v konečném znění)
- Konsolidovaná znění Smlouvy o Evropské unii a Smlouvy o založení Evropského společenství (po revizi Smlouvou z Nice)
- Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/46/ES ze dne 5. září 2007 , kterou se stanoví rámec pro schvalování motorových vozidel a jejich přípojných vozidel, jakož i systémů, konstrukčních částí a samostatných technických celků určených pro tato vozidla (rámcová směrnice)
- Směrnice Rady ze dne 16. prosince 1980 o sbližování právních předpisů členských států týkajících se výkonu motorů motorových vozidel
- Směrnice Komise 2006/51/ES ze dne 6. června 2006, kterou se za účelem přizpůsobení technickému pokroku mění příloha I směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/55/ES a přílohy IV a V směrnice 2005/78/ES, pokud jde o požadavky na monitorovací systém regulace emisí vozidel a výjimky pro plynové motory
- Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions – Updating and simplifying the Community acqui (COM(2003)71 final)
- Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 715/2007 ze dne 20. června 2007 o schvalování typu motorových vozidel z hlediska emisí z lehkých osobních vozidel a z užitkových vozidel (Euro 5 a Euro 6) a z hlediska přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidla
- Rozhodnutí Rady ze dne 28. června 1999 o postupech pro výkon prováděcích pravomocí svěřených Komisi
- Zpráva o návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady o schvalování typu motorových vozidel a motorů s ohledem na emise z těžkých nákladních vozidel (Euro VI) a o přístupu k informacím o opravách a údržbě vozidel (A6-329/2008; Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin; Zpravodaj: Matthias Groote)
Monitoring legislativního procesu
Další odkazy
- European Commission: Enterprise and Industry
- Euroskop: MEMO: Formace Rady ministrů
- Euroskop: MEMO: Výbory Evropského parlamentu
- United Nations Economic Commission for Europe: Transport Division: World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations (WP.29)
- Euroskop: MEMO: Frakce v Evropském parlamentu
- Ministerstvo životního prostředí ČR