Němečtí strojvůdci hrozí dalšími stávkami

03.12.2007
Zahranicni.iHNed.cz

Dnešní jednání německých strojvůdců se společností Deutsche Bahn má zažehnat nové železniční stávky. Odbory stále nejsou spokojeny s nabídkou drah.

Další stávky německých strojvůdců jsou stále otevřenou záležitostí, nervozita mezi cestujícími znovu narůstá. Odborářský svaz Gewerkschaft Deutscher Lokomotivführer (GDL) dnes naposled jedná s vedením společnosti Deutsche Bahn (DB) o detailech nových platových a zaměstnaneckých podmínek. Přestože základní dohoda podle expertů není daleko, v klíčových bodech se představy obou stran stále liší.

Zatímco navrhované zvýšení mezd o 8 až 13 procent se zdá být průchodné, vedení Deutsche Bahn i nadále odmítá nabídnout strojvůdcům samostatnou kolektivní smlouvu, která je podle odborářů hlavním předpokladem zažehnání dalších sporů. „Nabízíme každému strojvůdci více peněz, po součtu odměn za přesčasy až o třináct procent. To je nabídka, o níž mohou miliony zaměstnanců a důchodců jen snít,“ řekl deníku Bild šéf DB Hartmut Mehdorn.

Nevhodná doba na výluku

Vedení odborů před dnešním zahájením rozhovorů pohrozilo dalšími stávkami. Od příští neděle se přitom v Německu mění jízdní řád, budou spuštěny nové mezinárodní spoje a blíží se vánoční svátky. Kolektivní stávka v rozsahu té předešlé z poloviny listopadu, kdy se na tři dny zastavila nákladní a do značné míry i osobní přeprava, by podle německých médií znamenala naprostý kolaps.

„Pokud nebude spor mezi drahami a odbory vyřešen do Vánoc, zasáhnou politici. Vánoce jsou v Německu stále ještě posvátné,“ citoval list Die Welt zástupce Deutsche Bahn.

Jádrem sporu podle analytiků zůstává otázka kolektivní tarifní smlouvy pro strojvůdce. Tu odbory považují za hlavní předpoklad dohody, Deutsche Bahn je proti. Případné uzavření tarifní smlouvy se strojvůdci Mehdorn předpokládá jen v případě rozšíření působnosti dokumentu na celou sféru železnice, aby se podmínky pro strojvůdce nevymykaly poměrům ostatních zaměstnanců železnic.

Řešením by podle DB mohly být tzv. funkční smlouvy, které by jednotlivým zaměstnaneckým skupinám v některých bodech vyšly vstříc, v jiných by ale byly pro všechny železničáře společné.

Oceláři se bouří

Proti trvajícím neshodám na železnici v pondělí vystoupili zástupci ocelářského průmyslu, který patří k největším klientům Deutsche Bahn. „Jakékoli další prodloužení sporu mezi železnicí a odboráři zřejmě povede k přesměrování našich transportů na lodní a silniční přepravu,“ řekl listu Neue Osnabrücker Zeitung prezident ocelářské unie Dieter Ameling.

K výrobě jedné tuny oceli jsou zapotřebí čtyři tuny surovin, z celkového transportního objemu 180 milionů tun ročně obstarává železnice 55 procent. „Po zkušenostech s nedávnými stávkami doufáme, že na německých kolejích dojde k větší konkurenci vůči Deutsche Bahn,“ dodal Ameling.

Autor: Martin Cáp

Sdílet tento příspěvek