Polské oběti nacismu žádají pomoc od německých drah

14.01.2010
čtk

Organizace, které sdružují oběti nacismu v Polsku, žádají německé dráhy Deutsche Bahn o pomoc pro lidi, kteří trpěli v době nadvlády hitlerovského Německa v Polsku. Se svou prosbou přišly v souvislosti s tím, že se koncern Deutsche Bahn ještě letos chystá vstoupit na polský trh.

Německé dráhy, které dříve nesly název Deutsche Reichsbahn, byly v době druhé světové války společností, pro niž pracovalo nejvíce lidí nuceně nasazených na práci. Poškození za to dostali odškodnění.

Na včerejší tiskové konferenci ale zástupci Sdružení Poláků poškozených Třetí říší, Polského svazu bývalých politických vězňů hitlerovských vězení (PZBWPHWiOK) a koncentračních táborů společně s německou nevládní organizací Zug der Erinnerung (Vlak paměti) připomněli, že firma Deutsche Reichsbahn vydělala také na převozu lidí.

Její vlaky v okupované Evropě převážely miliony vězňů do koncentračních a vyhlazovacích táborů, nuceně nasazené i přesídlené. Jen v Polsku to mohlo být v přepočtu na dnešní peníze nejméně 21 milionů eur (549,5 milionu korun), jde ale jen o částečný odhad.

Jako zástupci skupin poškozených v době nadvlády nacistického Německa chceme mít jistotu, že německá firma, která se pyšní dlouholetou tradicí, nezapomíná na oběti své činnosti v Polsku, řekl Stanislaw Zalewski ze sdružení politických vězňů z dob nacistické nadvlády.

Polské organizace navrhují, aby německé dráhy vytvořily zvláštní fond, z něhož by vyplatily humanitární a sociální pomoc pro lidi poškozené v době nacismu. Mělo by jít o příspěvky na léky, zdravotnické a pečovatelské služby nebo na topení pro osoby, na nichž v minulosti vydělala Deutsche Reichsbahn a kteří jsou v současnosti velmi staří a často vážně nemocní. Doufáme, že ještě letos Deutsche Bahn umožní těm, kterým již nezbývá moc času, aby konec života mohli strávit v důstojných a spravedlivých podmínkách, a k tomu patří i peníze, uvedl Hans-Rüdiger Minow z organizace Vlak paměti.

Deutsche Bahn se nepovažuje za právního nástupce Deutsche Reichsbahn. Podle mnohých je ale historickou nástupkyní této společnosti.

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek