Ministerstvo kultury vyhlásilo první tři dotační výzvy z Národního plánu obnovy. Určeno je na ně celkem necelých 200 milionů korun, výzvy se týkají mobility pracovníků, definice statusu umělce a kreativního učení. Informace o výzvách a termínech přijímání žádostí jsou na webu ministerstva.
Peníze z Národního plánu obnovy z fondu EU bude ČR rozdělovat do roku 2026. Plán vznikl jako nástroj ke zmírnění dopadů epidemie covidu-19 a znovunastartování ekonomiky s využitím evropských peněz z Nástroje pro oživení a odolnost EU v letech 2021 až 2027. ČR by měla ve formě grantů získat 179 miliard korun.
Ministerstvo kultury (MK) by mělo z Národního plánu obnovy získat bez DPH 7,39 miliardy korun, celkem asi 8,2 miliardy korun. Z toho má být 5,5 miliardy korun bez daně využito z evropských peněz z Nástroje pro oživení a odolnost EU, zbytek by měl být z národních zdrojů. Ten podle MK ještě není zajištěný.
Tři zveřejněné výzvy se týkají různých subjektů působících v kultuře. První výzva určená pro příspěvkové organizace MK je pro projekty na podporu mobility umělců a dalších pracovníků a je na ni určeno 60 milionů korun. Podpořeny z ní budou projekty odehrávající se v zahraničí i v ČR. Výzva má pět okruhů – prezentace profesionálů na mezinárodních přehlídkách, festivalech a veletrzích, příprava těchto prezentací, odborné konference, příprava těchto konferencí a podpora tvůrčích rezidencí.
Další dvě výzvy jsou pro všechny typy právnických osob s výjimkou státních příspěvkových organizací. Jedna směřuje k získání dat pro legislativní definici statusu umělce, je na ni určeno pět milionů korun. Tematické okruhy řeší specifika uměleckého oboru a identifikace profesí, které by měl status umělce řešit, návrhy opatření v oblasti sociálního a důchodového pojištění či daňových úlev nebo návrhy na úpravy dotačních titulů MK.
Třetí výzva cílí na projekty kreativního učení, tedy na rozvoj samostatné tvůrčí činnosti, invence a kreativního myšlení dětí a dospívajících. Na třetí výzvu je určeno 130 milionů korun. Dotace se budou poskytovat na projekty, které směřují k rozvoji samostatné tvůrčí činnosti, invence a kreativního myšlení dětí a dospívajících ve formálním i neformálním vzdělávání. Projekty by měly pomáhat propojovat oba typy vzdělávání, spolupráci kulturních institucí a škol, zážitkovou pedagogiku, rozvoj kompetencí žáků potřebných k porozumění umění a zájem žáků o aktuální kulturní dění obecně.
Zdroj: ČTK