Povinné ručení na elektrické koloběžky v EU zavedly Francie, Dánsko, Německo

Přinášíme vybrané údaje o zavádění povinného ručení na elektrické koloběžky a další vozítka v EU (vláda schválila, že povinné ručení bude zřejmě nutné platit za víc druhů vozidel):

– Příslušnou revizi směrnice Evropské komise o povinném ručení pro těžké a rychle jezdící elektrokoloběžky a další vozítka s motorem schválil Evropský parlament v říjnu 2021.

– Směrnice nově definuje pojem vozidlo, čímž rozšiřuje okruh vozidel, za která bude nutné povinné ručení platit. Nově se tato povinnost bude vztahovat na všechna motorová vozidla s konstrukční rychlostí vyšší než 25 kilometrů za hodinu a na motorová vozidla s konstrukční rychlostí vyšší než 14 kilometrů za hodinu, která váží víc než 25 kilogramů. Členské státy musí unijní směrnici zakotvit do svých zákonů tak, aby začala platit od ledna roku 2024.

– Povinné pojištění u elektrokol mohou nařídit členské státy podle vlastního uvážení, a to se týká i velkých přepravních kol a tříkolek, u nichž dosud EU povinné ručení vyžadovala vzhledem k síle jejich motoru. Povinné ručení pro elektrokola zavedlo například Německo a Francie.

– Podle webu euronews.com povinné pojištění zmíněných vozítek požadují jako součást nové evropské směrnice v Dánsku, Německu a ve Francii. Mimo EU také v Británii, do konce roku stejně tak jako v ČR se očekává přijetí příslušného zákona v Rumunsku.

– Podle německého autoklubu ADAC nemusí být sice elektrokoloběžka registrována, ale musí mít podobně jako jiná malá motorová vozidla nálepku o pojištění odpovědnosti. Bez pojištění hrozí přestupková a trestní řízení. Roční pojištění se pohybuje od 20 do 40 euro (zhruba 480 až 970 Kč).

– Ve Španělsku zatím povinné není, některá města ale povinné pojištění elektrických koloběžek a dalších vozítek vyžadují.

– O konci služeb elektrických koloběžek letos v dubnu rozhodli obyvatelé Paříže v referendu. Proti se postavilo 90 procent hlasujících, volit ale přišlo jen osm procent oprávněných voličů. Paříž bude od září prvním evropským hlavním městem, které na svém území zcela zakáže sdílené elektrické koloběžky. Pařížské koloběžky budou nově sloužit v jiných francouzských městech nebo například v Kodani, Londýně či Tel Avivu, napsal deník Le Figaro.

Zdroj: ČTK
Ilustrační foto: Unsplash

Sdílet tento příspěvek