Meta nabídne v EU méně personalizovanou reklamu na sítích Facebook a Instagram

Americká internetová společnost Meta Platforms snižuje v Evropské unii o zhruba 40 procent poplatky za používání sociálních sítí Facebook a Instagram bez reklamy. U bezplatného používání těchto sítí pak evropským uživatelům nabídne možnost dostávat méně personalizovanou reklamu. Oznámila to dnes firma, která se tak snaží rozptýlit obavy evropských regulátorů ohledně využívání osobních údajů uživatelů.

Evropané nyní mohou sítě Facebook a Instagram používat bezplatně s cílenou reklamu, nebo za poplatek bez reklamy. Meta oznámila, že ode dneška snižuje měsíční poplatek u webových verzí svých platforem bez reklamy na 5,99 eura (zhruba 150 Kč) z 9,99 eura. U chytrých telefonů poplatek klesne na 7,99 eura (zhruba 200 Kč) z 12,99 eura. U bezplatného využívání sítí pak Meta v příštích týdnech umožní výběr méně personalizované reklamy. Ta bude vycházet pouze z nedávných aktivit uživatelů na těchto sítích a z minimálních osobních údajů, jako jsou věk či pohlaví.

Firma upozornila, že v případě volby méně personalizované reklamy se lidem budou občas objevovat reklamní spoty, které nebude možné po několik sekund přeskočit. Zároveň vyjádřila přesvědčení, že větší personalizace reklamy je přínosná pro uživatele i inzerenty, protože umožňuje propojovat zákazníky se značkami a produkty, které jsou pro ně nejvhodnější.

„V méně personalizované variantě budeme k zobrazování reklam využívat mnohem méně údajů, takže reklamy mohou méně odpovídat zájmům dané osoby,“ uvedla společnost Meta. „Zavádíme tyto významné změny v reakci na požadavky unijních regulátorů,“ dodala.

Evropská komise dnes agentuře Reuters sdělila, že Meta tento nový model vytvořila sama bez dohody s unijními regulátory. „Je předčasné spekulovat o dopadu na pokračující řízení ohledně nedodržování pravidel. Naším cílem je zajistit, aby Meta pravidla co nejdříve plně a účinně dodržovala,“ dodala.

Komise začátkem července obvinila firmu Meta, že její systém nabídky bezplatných služeb výměnou za souhlas s využíváním osobních údajů k cílené reklamě není v souladu s novými pravidly, která se v Evropské unii vztahují na velké internetové platformy. Meta podle předběžného vyšetřování komise porušuje od března platné nařízení o digitálních trzích (DMA) tím, že uživatele nutí do výběru jedné ze dvou možností a nenabízí další alternativy. „Chceme dát občanům možnost mít kontrolu nad svými vlastními daty a zvolit méně personalizované reklamy,“ uvedla v červenci místopředsedkyně Komise Margrethe Vestager.

Předsedkyně Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB) Anu Talus dnes uvedla, že nový model představený společností Meta je nyní zapotřebí posoudit. „Vítáme však skutečnost, že takováto důležitá platforma oznamuje, že nabídne novou možnost pro služby zdarma s omezenějším profilováním uživatelů pro účely reklamy,“ dodala.

Zdroj: ČTK
Foto: Unsplash

Sdílet tento příspěvek