David Műller, Euroskop, 7. 11. 2016
V Národní technické knihovně se 4. listopadu konala již 12. Pražská bezpečnostní konference. Jaká hlavní témata a především jaké perspektivy nastínila diskuze v rámci třetího bloku, který se věnoval otázkám mobility budoucnosti?
Lucie Šestáková, zástupkyně státního tajemníka pro EU, shrnula současný stav konceptu chytrých měst a nastínila budoucí výzvy, před kterými stojí. Jako příklad efektivní realizace tohoto konceptu uvedla Estonsko, kde v hlavním městě Tallinnu policejní složky k přepravě využívají nyní výhradně elektromobily. Současně zde dochází i k nárůstu počtu dobíjecích stanic.
Jako úspěchy České republiky Šestáková zmínila fungující systém provádění elektronických plateb při parkování, možnost zakoupení elektronické jízdenky při přepravě v MHD a systém sdílených kol Rekola, který již funguje v několika městech ČR včetně Prahy. Další rozvoj konceptu musí být podle ní realizován v souladu s dopravní politikou, vytváření infrastruktury a v neposlední řadě i s ohledem na životní prostředí.
Evropská mobilita a technologické zázemí e-mobility
Poslankyně Evropského parlamentu Dita Charanzová uvedla tři body, jimiž se zaobírá celoevropská diskuze. Jedná se o budoucnost elektromobilů, rozvoj technologií a otázku sdílení, především informací mezi výrobci elektromobilů a automobilovým průmyslem.
Pavel Vokál z průmyslové skupiny Valeo se zaměřil na vývoj technologií. Jako příklad uvedl scannery, které ve spolupráci s umělou inteligencí zkoumají okolí vozidla a následně poskytují zpracované informace řidiči. Dále poukázal na kamerové systémy, jež sledují okolí vozu ve 360 stupních, vývoj umělé inteligence a pokrok v oblasti radarů a ultrazvukových senzorů.
Předběhla technologie svoji dobu?
Druhá část tohoto bloku konference byla věnována rychlému vývoji technologií oproti nerovnoměrnému legislativnímu vývoji v oblasti e-mobility. Současně diskutující poukázali i na případnou nepřipravenost společnosti na tento trend.
Zdeněk Petzl, ředitel sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu, argumentoval, že e-mobilita nebude aplikovatelná například u nákladní dopravy a nastínil alternativní možnost pro hledání méně škodlivých paliv.
Aleš Chmelař, vedoucí oddělení strategií a trendů EU z Úřadu vlády ČR, uvedl, že v současnosti disponujeme dostatkem dat, ovšem hledá se optimální způsob, jak s nimi naložit a využít je při přípravě legislativy.
Autor: David Műller, Euroskop