Podle 79 % Čechů se firmy mají chovat společensky odpovědně


IPSOS, 22. 6. 2017

Stále více Čechů se zajímá o to, zda firmy fungují společensky odpovědným způsobem. Vyplývá to z aktuálního výzkumu agentury Ipsos, který se zaměřil na téma společenské odpovědnosti (CSR ) a související reputaci velkých firem v České republice. Podle průzkumu si 35 % populace spontánně vybaví konkrétní společensky odpovědnou firmu, před rokem to bylo jenom 24 %. Odpovědnou firmu jsou pak lidé 2-3x ochotnější doporučit svému okolí, než firmu, kterou vnímají jako společensky neodpovědnou.

Ze studie Ipsos CSR & Reputation Research vyplývá, že lidem není jedno, co se děje kolem nich. Opět narostl počet těch, pro které je důležité, zda se jejich zaměstnavatel chová společensky odpovědně (uvedlo to 79 % lidí, před rokem to bylo o 3 % body méně). To určitě v dnešní době, plné nedostatků různých pracovních sil, není zanedbatelné. Také při rozhodování Čechů o nákupu produktů či služeb má společenská odpovědnost firmy větší význam než před rokem (61 %, před rokem to bylo 55 %).

Veřejnost podle průzkumu očekává, že se firmy budou přednostně věnovat tomu, k čemu mají nejblíže, co nejvíce ovlivňují či čemu rozumí. Podle expertů se firmy snaží o co nejužší propojení společenské odpovědnosti se svým oborem a nevnímají CSR už pouze jako charitu. Podle názoru respondentů by firmy měly dopad svých CSR projektů směřovat přednostně do České republiky, než se zabývat celosvětovými problémy.

Výzkum IPSOS o společenské odpovědnosti firem

Téměř polovina Čechů si myslí, že velké firmy by se na prvním místě měly chovat férově k zaměstnancům. Zdroj: IPSOS

Podle studie Ipsosu lidé nejčastěji od velkých firem na poli CSR očekávají, že by se měly především chovat férově ke svým zaměstnancům a chránit životní prostředí. Zejména mladší lidé vítají logicky také aktivity, které se týkají vzdělávání.

Výzkum se zaměřil i na chování samotných Čechů, z nichž 90 % udává, že se chovají nějakým způsobem společensky odpovědně. Dvě třetiny z nich se podle studie chovají ekologicky, nejčastěji třídí odpad (91 %) nebo využívají úsporné spotřebiče (80 %). Přes polovinu Čechů také věnovalo nějaké své věci na charitu (57 %), polovina přispěla do pouliční sbírky.

Jak odpovědně se chovají sami Češi?

Naprostá většina Čechů byla nějakým způsobem společensky odpovědná, dobrovolnické práci se věnovalo 15 % dotázaných. Zdroj: IPSOS

Výzkum týkající se problematiky společenské odpovědnosti neboli CSR podle anglického názvu Corporate Social Responsibility provádí agentura Ipsos každoročně od roku 2010. Cílem projektu CSR & Reputation Research je zanalyzovat jednotlivé oblasti CSR, vnímání CSR aktivit a jejich vliv na reputaci firem, a to jak podle názorů populace, tak expertní veřejnosti v ČR. Do projektu se v roce 2016 zapojily společnosti Česká spořitelna, E. ON, GSK, Komerční banka, O2, ŠKODA AUTO a Vodafone.

Sběr dat probíhal v listopadu a prosinci 2016, zúčastnilo se ho 1018 respondentů ve věku 18-65 let a skupina 40 expertů z neziskových organizací, médií, PR agentur, CSR experti a představitelé svazů, asociací a institucí (tzv. ovlivňovatelé).

Autor: Euroskop

Sdílet tento příspěvek