IPSOS, 22. 6. 2017
Stále více Čechů se zajímá o to, zda firmy fungují společensky odpovědným způsobem. Vyplývá to z aktuálního výzkumu agentury Ipsos, který se zaměřil na téma společenské odpovědnosti (CSR ) a související reputaci velkých firem v České republice. Podle průzkumu si 35 % populace spontánně vybaví konkrétní společensky odpovědnou firmu, před rokem to bylo jenom 24 %. Odpovědnou firmu jsou pak lidé 2-3x ochotnější doporučit svému okolí, než firmu, kterou vnímají jako společensky neodpovědnou.
Ze studie Ipsos CSR & Reputation Research vyplývá, že lidem není jedno, co se děje kolem nich. Opět narostl počet těch, pro které je důležité, zda se jejich zaměstnavatel chová společensky odpovědně (uvedlo to 79 % lidí, před rokem to bylo o 3 % body méně). To určitě v dnešní době, plné nedostatků různých pracovních sil, není zanedbatelné. Také při rozhodování Čechů o nákupu produktů či služeb má společenská odpovědnost firmy větší význam než před rokem (61 %, před rokem to bylo 55 %).
Veřejnost podle průzkumu očekává, že se firmy budou přednostně věnovat tomu, k čemu mají nejblíže, co nejvíce ovlivňují či čemu rozumí. Podle expertů se firmy snaží o co nejužší propojení společenské odpovědnosti se svým oborem a nevnímají CSR už pouze jako charitu. Podle názoru respondentů by firmy měly dopad svých CSR projektů směřovat přednostně do České republiky, než se zabývat celosvětovými problémy.
Téměř polovina Čechů si myslí, že velké firmy by se na prvním místě měly chovat férově k zaměstnancům. Zdroj: IPSOS
Podle studie Ipsosu lidé nejčastěji od velkých firem na poli CSR očekávají, že by se měly především chovat férově ke svým zaměstnancům a chránit životní prostředí. Zejména mladší lidé vítají logicky také aktivity, které se týkají vzdělávání.
Výzkum se zaměřil i na chování samotných Čechů, z nichž 90 % udává, že se chovají nějakým způsobem společensky odpovědně. Dvě třetiny z nich se podle studie chovají ekologicky, nejčastěji třídí odpad (91 %) nebo využívají úsporné spotřebiče (80 %). Přes polovinu Čechů také věnovalo nějaké své věci na charitu (57 %), polovina přispěla do pouliční sbírky.
Naprostá většina Čechů byla nějakým způsobem společensky odpovědná, dobrovolnické práci se věnovalo 15 % dotázaných. Zdroj: IPSOS
Výzkum týkající se problematiky společenské odpovědnosti neboli CSR podle anglického názvu Corporate Social Responsibility provádí agentura Ipsos každoročně od roku 2010. Cílem projektu CSR & Reputation Research je zanalyzovat jednotlivé oblasti CSR, vnímání CSR aktivit a jejich vliv na reputaci firem, a to jak podle názorů populace, tak expertní veřejnosti v ČR. Do projektu se v roce 2016 zapojily společnosti Česká spořitelna, E. ON, GSK, Komerční banka, O2, ŠKODA AUTO a Vodafone.
Sběr dat probíhal v listopadu a prosinci 2016, zúčastnilo se ho 1018 respondentů ve věku 18-65 let a skupina 40 expertů z neziskových organizací, médií, PR agentur, CSR experti a představitelé svazů, asociací a institucí (tzv. ovlivňovatelé).
Autor: Euroskop